Hvor ofte?

Hvor ofte "bør" man rense pumpa egetlig?
Egentlig så sjelden som mulig. Den bør få putre og gå helt i fred, så ikke den sårbare bakterielle balansen forstyrres.
Dersom man ser at utblåset fra pumpen blir synlig redusert, altså at vannstrømmen ut fra filteret blir svakt, først da er det på tide å ta en liten rens.

Det gjør man vanligvis i forbindelse med et vannbytte. Man tapper ut vann fra akvariet i en bøtte, og åpner filteret. Så tar man svampene og/eller filtermediet og skyller det i bøtta og klemmer litt på svampene. Vannet i bøtta blir helt kaffebrunt, og det skal det. Skvis svampen noen ganger. Den skal IKKE bli gullende ren, det er kun for å åpne porene i svampen litt og fjerne det verste slammet som tetter den. Sett tilbake i filteret, og start det opp igjen så fort som mulig (du rekker å gjøre ferdig vannbyttet, da...)

Innvendige filtere går fortere tett enn utvendige tønnefiltere. Enkelte innvendige filtere går så fort tett at man må rense dem annenhver eller hver tredje uke. Det er for ofte, da er det et dårlig filter til akvariet man har. Da bør man vurdere en annen type, merke eller modell, som gjør jobben bedre og går lengre mellom hvert vedlikehold.
Utvendige filtere trenger man stort sett ikke røre mer enn en til to ganger i året, sies det. Det stemmer nok, men jeg bytter den hvite filtervatten på toppen av filtertønna ca hver tredje eller fjerde måned. Rens av de andre filtermediene i kurvene tar jeg maks to ganger i året. Andre tar det enda sjeldnere (det kommer an på akvaristen)
ok, jeg har hatt akvariet siden desember og har vært nødt til og rense pumpa omtrent annenhver uke på grunn av dårlig trykk i pumpa og har syntes at det har virket litt mye, men både fisk og planter har det bra virker det som
Kanskje du har for liten pumpe da?

Hvis du hadde registrert akvariet ditt kunne du fort fått vite om pumpen din er underdimensjonert for karet..
something
ok, jeg har hatt akvariet siden desember og har vært nødt til og rense pumpa omtrent annenhver uke på grunn av dårlig trykk i pumpa og har syntes at det har virket litt mye, men både fisk og planter har det bra virker det som:)


Da bør du nok vurdere å kjøpe deg en ny pumpe, siden den du har høres ut til å være underdimensjonert for akvariet

.. hmmm, en Tone henger rundt anklene mine her! :P
har tenkt tanken, men jeg kjøpte akvariet som en pakke da så det er rart da vist pumpa skal være for liten....

Nei, det er ikke rart.
Det er mer regel enn unntak at pakkeløsninger ikke er optimale.
det er sant det da..., men et akvarium 60 liter, hvor stor pumpe bør jeg ha da?
jeg har alltid den regelen av pumpa skal klarer det dobbelte..
Jeg har en utvendig som klarer opp til 500 liter. og 1 liten indendig som klarer opp til 150 og en litt større som klarer opp til 240..

Og jeg har et 325 liters kar..
Kommer jo ann på hvor tungt belasta akvarie er også.. mitt er underbelasta akkurat nå grunnet en forbanna frosk
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap