Hjelp ! pumpa stopper

Da jeg kom hjem på fredag så hadde pumpa mi stoppet. Jeg spylte filteret litt og gidde rotoren en liten dytt. Da startet den igjen. Jeg byttet noe vann og heldigvis så gikk det bra med fiskene. Hvor lenge den hadde vert av vett jeg ikke siden jeg har vert i stavanger denne uken. I dag stoppet den igjen og jeg måtte starte den opp med fingeren igjen. Skal reise til stavanger igjen i morgen og er veldig redd for at den kommer til å stoppe igjen.

Noen som vett hva som kan være galt ? Det er en fluval 3 pluss pumpe.

Jeg ville ha tatt ut impelleren (som rotoren sitter på) og sjekket om det behøves rengjøring av den og kammeret. Dersom dette ikke gir løsning, er vel det beste å kjøpe en ny pumpe (av samme merke), som du bruker det gamle filteret i - hvis du har tid til det før du reiser da.
Har ikke tid til å kjøpe ny før jeg reiser, men skal sjekke impelleren og kammeret. Trenger jeg noe verktøy for å få av denne eller er det bare til å dra rotoren av ? Jeg har en fluval 1 pumpe liggende som jeg kommer til å sette oppi i tilfelle den stopper igjen. Veldig liten pumpe til 130 liter, men bedre en ingenting.
Sett gjerne inn en luftestein også om du har en luftpumpe liggende.

La luften strømme opp i nærheten av pumpen, (fluval 3 er vel innvendig(?)) da skaper den litt vannbevegelse ved/i pumpen, sik at ihvertfall noe av bakteriene vil klare seg om pumpen stopper.
Det er svært uvanlig at pumper stopper på grunn av normal smuss i impellerbrønnen.
Men snegler, og sand, er ivrige pumpe-stansere.

Kontroller at impelleren, og magneten på denne er uten skader. Kontroller også brønnen ved hjelp av ei lommelykt eller lignende, etter at denne er rensa.
Om det er at pumpa går, men ikke sirkulerer særlig med vann, er årsaken rett å slett at svampen(e) er såpass tette, at vannet ikke kan passere fort nok. Du må da rense, evt bytte noe av filtermassen.
har ikke snegler eller sand i det karret. Har spylt impelleren, var ikke mye drit på den. Kunne heller ikke se noen skader. Kammeret var heller ikke så skitent. Sirkulasjonen i pumpa er sånn som den alltid har vert. Var ikke så lenge siden jeg spylte filteret. Har ikke luftpumpe heller.

Setter i den fluval 1 pumpa jeg har for sikkerhetskyld og ber mora mi holde et øye med pumpa.
Gammel tråd, men har samme problem selv , og den dukket opp da jeg søkte på emnet. ¨
Hvordan gikk det med pumpen?
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap