Stigerør i CO2-flaske
Postet 19.04.08 kl 12:29
Endret: 19.04.08 kl 21:10
Stigerøret er der for at det skal komme flytende karbondioksyd opp fra flasken når man slukker branner. Når denne kommer ut av flasken, utvider den seg, og blir veldig kald. Dette er bra når man skal slukke branner, men ikke like bra når man skal tilsette co2.
Når man tilsetter co2 i akvariet, er det viktig at tilsiget er jevnt, og da er det bedre at co2'en har blitt til gass i flasken, før den kommer ut.
Når det er sagt, har jeg også hørt at den mengden man tilsetter i akvarier, er så liten at co2'en uansett rekker å bli til gass i stigrøret, og at det derfor ikke har så mye å si.
Når man tilsetter co2 i akvariet, er det viktig at tilsiget er jevnt, og da er det bedre at co2'en har blitt til gass i flasken, før den kommer ut.
Når det er sagt, har jeg også hørt at den mengden man tilsetter i akvarier, er så liten at co2'en uansett rekker å bli til gass i stigrøret, og at det derfor ikke har så mye å si.
Postet 19.04.08 kl 13:08
Postet 19.04.08 kl 13:17
Postet 19.04.08 kl 17:01
Mange velger å fjerne stigerøret, men det er slett ikke behøvelig med begrunnelsen Trygve gir.
Ser absolutt ikke behovet for å fordyre Co2-prosjektet med å få strippa flaska for denne rør-stumpen
Om en vil fjerne denne, er det vel i de fleste tilfeller ett rør som er gjenget fast, og kan da lett fjernes uten å ødelegge for mye.
Andre ganger er det pressede, eller støpte rør (har denne infoen fra en som sysler med slikt til daglig).
Slike må oftest kappes av. Ikke noe stort problem det heller.
Husk at en åpnet trykkbeholder må kontrolleres etterpå, slik at en ikke risikerer at hele dritten tømmer seg i akvarieskapet.
Og for all del; om noen er så lure at de åpner en trykkbeholder med trykk i, vær forberedt på at dette er like lurt som å drive med strikkhopping - uten strikk.
Ser absolutt ikke behovet for å fordyre Co2-prosjektet med å få strippa flaska for denne rør-stumpen
Om en vil fjerne denne, er det vel i de fleste tilfeller ett rør som er gjenget fast, og kan da lett fjernes uten å ødelegge for mye.
Andre ganger er det pressede, eller støpte rør (har denne infoen fra en som sysler med slikt til daglig).
Slike må oftest kappes av. Ikke noe stort problem det heller.
Husk at en åpnet trykkbeholder må kontrolleres etterpå, slik at en ikke risikerer at hele dritten tømmer seg i akvarieskapet.
Og for all del; om noen er så lure at de åpner en trykkbeholder med trykk i, vær forberedt på at dette er like lurt som å drive med strikkhopping - uten strikk.
Postet 19.04.08 kl 19:01
Postet 19.04.08 kl 19:44
Postet 28.10.14 kl 11:12
Jeg ønsker ikke å bidra med mer eller mindre kvalifisert synsing omkring stigerør eller ikke stigerør. Jeg gjengir i stedet en uttalelse fra brannvernfirmaet Bra-Tek AS i Drammen, som leverer CO2-flasker til forskjellige formål, blant annet akvariebruk. De opplyste at til slik bruk MÅ stigerøret fjernes av sikkerhetsmessige hensyn.
Ettersom de steller med CO2 og tilhørende problematikk til daglig, antar jeg at de har fagkunnskap om dette.
Stephan
Ettersom de steller med CO2 og tilhørende problematikk til daglig, antar jeg at de har fagkunnskap om dette.
Stephan
Postet 28.10.14 kl 22:59