Eheim 2224

Da jeg kjøpte et 200 l karet, fikk jeg med meg eheim 2224 utvendig pumpe.. I filterhuset er det full av filtervatter. Ikke noe blåsvamp eller filtermedie..
HVordan skal en filterhus være bygd opp? Jeg lurer på om jeg bør skaffe meg en sånn
Ville uten tvil gått for den filterpakken. Du får en mye større biologisk filtrering enn med bare vatt.

Har 2224 selv, og oppbygningen er som følger fra bunn til topp:

Nederste kurv fylles med efhi-mech, slike makaronirør, men det skal være plass til en blåsvamp under hanken.
Neste kurv fylles helt opp med substrat pro, og den hvite filtervatten legges til slutt over hanken.

Bruksanvisning finner du her. fra side 27 er norsk.
2224 er for liten til 200 liter, min mening. Jeg bruker 2224 i 85 literen, og der synes jeg den er akkurat passe.
2026 er det filteret jeg ville ha brukt i 200 liter, muligens en 2028 også.
Jeg er helt enig med Ronny, dette er ett filter som er alt annet enn stort nok til å holde vannet i ett såpass stort kar tilstrekkelig rent.
Selv om filtervolumet på 2224 er temmelig likt filtervolumet på 2026, er rett å slett 2224 så motorsvak, at du i alle fall trenger noe mer til å sirkulere vannet.

Om karet faktisk har vært driftet med en 2224 med kun filtervatt alene, er det ett under at ting ikke har krasja like hardt som en bil sluppet fra 5000meters høyde krasjer i bakken
Frank Angell
Jeg er helt enig med Ronny, dette er ett filter som er alt annet enn stort nok til å holde vannet i ett såpass stort kar tilstrekkelig rent. Selv om filtervolumet på 2224 er temmelig likt filtervolumet på 2026, er rett å slett 2224 så motorsvak, at du i alle fall trenger noe mer til å sirkulere vannet. Om karet faktisk har vært driftet med en 2224 med kun filtervatt alene, er det ett under at ting ikke har krasja like hardt som en bil sluppet fra 5000meters høyde krasjer i bakken ;)


Altså hvor stor kar passer 2224 til?
Kan jeg bruke den til 160 liter? For jeg vurdere faktisk å kjøpe en ny til 200 liter.
Camole
[QUOTE=Frank Angell]Jeg er helt enig med Ronny, dette er ett filter som er alt annet enn stort nok til å holde vannet i ett såpass stort kar tilstrekkelig rent. Selv om filtervolumet på 2224 er temmelig likt filtervolumet på 2026, er rett å slett 2224 så motorsvak, at du i alle fall trenger noe mer til å sirkulere vannet. Om karet faktisk har vært driftet med en 2224 med kun filtervatt alene, er det ett under at ting ikke har krasja like hardt som en bil sluppet fra 5000meters høyde krasjer i bakken ;)


Altså hvor stor kar passer 2224 til?
Kan jeg bruke den til 160 liter? For jeg vurdere faktisk å kjøpe en ny til 200 liter.

Jeg bruker min 2224 i en 112l liter og det syns jeg funker bra, men ville ikke brukt det til så mye større akvarie:P. Dette kommer av at dette filteret ikke er så motorsterk. Til en 160l + 200l ville jeg brukt 2026 eller tilsvarende fra andre produsenter.
Camole
Altså hvor stor kar passer 2224 til? Kan jeg bruke den til 160 liter? For jeg vurdere faktisk å kjøpe en ny til 200 liter.

Ville selv ikke brukt denne pumpa i kar over 120L, med moderat belastning, og 150L med lett belastning (og for den del; 60L med hard belastning).

Men de som kjenner meg, vet jo også at jeg er kravstor som bare juling når det gjelder filtrering Har derfor svidd av en plass mellom 10 og 15000 på filtre på halvannet år :p
Inaktiv bruker
Kommer det ikke ann på hvor mye belastning karet utsettes for? Det kan jo tenkes att han ikke skal fylle akvariet til randen med fisk. Det er jo ikke alle som har råd til å kjøpe, kjøpe og atter kjøpe.
Jaja.. Da har jeg skaffet meg 2026 som dere anbefalte.. Og det var heeelt forskjellen selv om den nye hadde riktig filtermedie i forhold til 2224 som var bare fylt opp med filtervatter. Men nå er det sterk strøm i ciklidekaret.. Hvordan får jeg ned strømmen på en måte? Eller er det bare myye strøm i begynnelsen fordi filteren er såå rene? hehe
Sirkulasjonen faller noe etterhvert som både slanger og filtermassen blir skitten.
Men om det er for mye ompf nå, er det bare å trekke hendelen som løsner hurtigkoblingen litt mot det. Denne saken er laget for nettopp å redusere vannbevegelsen

Men for den del; så lenge ikke plantene legger seg skinnflate, vil fiskene trolig trives bedre med litt økt sikrulasjon (ikke diskus\ scalare).

Har selv 2026 i 150litrene. I det øverste karet, det eneste som er ett selskapskar, har jeg supplert vannbevegelsen med ytterligere 1100L\t sirk
Tusen takk for innlegget, jeg er helt fersk når det gjelder utvendig pumpe. hehe
Jeg har samme type filter som jeg hadde tenkt å benytte i lag med bakgrunnsfiltrering (Back to nature woodrock) i eit Akvastabil 250L
(Bruker da filteret i steden for powerhead)
Vil filteret være greit nok til slik bruk?
Bakgrunnen vil bli fyllt opp med blåfilter og bioballer.
Du kan borre opp hullene på strålerøret, da får du ikke så mye trykk ut, og kan kjøre full spiker på filteret.
Ronny Olsen
Du kan borre opp hullene på strålerøret, da får du ikke så mye trykk ut, og kan kjøre full spiker på filteret.


Dette er ikke noe vits, da filteret ikke er så veldig sterkt i utgangspunktet
Tom Kristiansen
[QUOTE=Ronny Olsen]Du kan borre opp hullene på strålerøret, da får du ikke så mye trykk ut, og kan kjøre full spiker på filteret.


Dette er ikke noe vits, da filteret ikke er så veldig sterkt i utgangspunktet


På en 2026?
Ronny Olsen
[QUOTE=Tom Kristiansen][QUOTE=Ronny Olsen]Du kan borre opp hullene på strålerøret, da får du ikke så mye trykk ut, og kan kjøre full spiker på filteret.


Dette er ikke noe vits, da filteret ikke er så veldig sterkt i utgangspunktet


På en 2026?

Hehe oki, tenkte på eheim 2224 en jeg da hehe
Da er vi samme frekvens igjen, jeg måtte gjøre det fordi jeg måtte kappe utstrålingsrøret, og med færre hull større trykk.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap