Tetra tec ex700

Hei!
Har hørt et sted at når man brukes Biltema sin blåsesand i akvariumet så må man passe på å ikke få sand inn i filteret, at det kan ødelegge filteret. Stemmer dette? Fikk vite at jeg kunne tre en strømpebukse uten på innsugningsrøret slik at ikke sandkornene kommer med, er det å anbefalte, hva syns dere?

Og hvis jeg bør bruke en strømpebukse, hvilken type? Kan ikke de avgi stoffer til vannet?
Faren for at det kommer sand helt fram til impeller\ impellerbrønn er liten i ett slikt filter.
Men det er jo likevel kjedelig om en fyller filteret med sand, dette reduserer jo sirkulasjonen både fort og brutalt.

Strømper kan fungere på innsuget, men ofte er strømper såpass grove at sanden kan komme gjennom. På den andre siden, er mange strømper så fine, at møkka ikke kommer gjennom...
Begge deler ender med at filteret går tett\ stanser. Har selv en bit av stoffet fra en håv limt på en del filterinnsug, for å unngå at rekene må bosette seg i filteret. Og det er helt patetisk hvor fort EX700 får stans, i forhold til andre filtre i samme størrelsesklasse...

Var jeg deg, ville jeg satt innsuget 2-3cm over bunnlaget, og latt det hele være som det er tiltenkt
Takk for sjapt svar:o)
Ja, det var det jeg vurderte å gjøre. Tenkte at det burde fungere fint.

EX700 stanser lett altså? Har nettopp kjøpt den og ikke satt den opp enda. Er det bare å vaske delene også funker den igjen da eller?
Sfs
EX700 stanser lett altså? Har nettopp kjøpt den og ikke satt den opp enda. Er det bare å vaske delene også funker den igjen da eller?
Jeg syntes den stanser for ett godt ord, men det kan jo være den problempumpa jeg har, som har ennå ett problem.
Makter såvidt å sirkulere vannet i en 60L for tiden. Har nettopp svidd av en del grunker på ett par andre filtre, om ikke, hadde jeg tatt filteret i slangene og lempa det midtfjords for lengst :p

Om en følger med på sirkulasjonen daglig, bør en kunne forutse at noe er i gjære, og dermed kunne fjerne blokkeringene.
Å la utvendige filtre stanse både titt og ofte, det er meget uheldig. Bakteriene inne i filteret vil fort bli så få i antall, at en likegod kunne vært uten filter.

Og hva skal Frank gjøre nå?
Jo, igjen rense filla på innsuget... Er jo bare 55 timer siden sist...
har en ex 700 og nettopp solgt 1 med ett kar vi hadde. har aldri egentlig hatt noe særlig med problemer med pumpene. fungert veldig fint begge 2. om man ser at sirkulasjonen avtar har jeg renset filtervatten og det blir bra igjen.

har biltemasand i allekar no og lar heller innsuget henge litt høyrer over sanden enn den ville gjort om det var grus i karet.
Det er bra. Satser på det beste! :o)

Men eeeh... Jeg har et nytt problem, hehe. Får ikke pumpet vannet inn i filteret, når jeg skal starte den opp. Står i bruksanvisningen at man skal pumpe raskt og mange ganger på "knappen" som er på toppen av filteret. Og da skal vannet gå gjennom røret og ned i filteret, right? Det gjør det ikke hos meg, jeg får det ikke over kanten av akvariumet.. Vannet går bare opp ca 2cm også faller det ned igjen.. (og ja jeg pumper hyppig og raskt..)
Er ganske sikker på at det er tett der slangen er festet også...
Sfs
Det er bra. Satser på det beste! :o) Men eeeh... Jeg har et nytt problem, hehe. Får ikke pumpet vannet inn i filteret, når jeg skal starte den opp. Står i bruksanvisningen at man skal pumpe raskt og mange ganger på "knappen" som er på toppen av filteret. Og da skal vannet gå gjennom røret og ned i filteret, right? Det gjør det ikke hos meg, jeg får det ikke over kanten av akvariumet.. Vannet går bare opp ca 2cm også faller det ned igjen.. (og ja jeg pumper hyppig og raskt..) Er ganske sikker på at det er tett der slangen er festet også...


sugstart den. mye bedre. sug i den enden av slnagen hvor det kommer vann ut igjen i karet.
For at slike pumpe-metoder skal funke hensiktsmessig, må en rett å slett sørge for at utstrømmer-røret er over vann.
Er ikke mer alvorlig enn det
Jeg fikk det til! Var nok ikke helt tett allikevel, hadde ikke fått tettet skikkelig til der ut og inn røret er plassert.. Så nå er alt i orden og pumpen funker, foreløpig, helt som den skal ;o)

Takk for hjelpen folkens :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap