Har lengden på et lysrør bare med watt å gjøre??

jeg har vanlige lysarmaturer til akvariet mitt, men vil med tiden bytte de ut med t5 rør. jeg har allerede "armaturen", men nå som jeg har kikket nærmere på det så blir jeg usikker på om dette er mulig. jeg vil ha "akvarielys" i akvariet, for å få frem best mulig farge på malawiene. armaturene jeg har til t5 rørene er beregnet til våtrom, og dermed ikke kjøpt i en akvarieforretning. nå så jeg jo at de var 28w, og 115 i lengde. jeg fant ingen rør til akvarier på 28w. betyr dette at jeg da ikke finner rør som er passe til disse armaturene??? dette gjelder også T8 armaturene jeg har nå. de er 36w, noe jeg heller ikke finner på akvariesider. håper det er noen som forstår det jeg så håpløst prøver å forklare
Det er to ulike standare med T5, en som kalles HE (High Effectivity eller noe), og en som kalles HO (High Output).

De rørene vi benytter, er av typen HO. Det er her utvalget av rør er på vår side.
Jeg tviler på at armaturet ditt er utrusta med elektronikk som greier å håndtere HO-rør, siden disse er på 54W i din lengde.
Du må nesten skjekke dette ut selv, rett å slett med å lese hva som står på forkoblingen inne i armaturet.
Om den ikke kan håndtere såpass kraftige rør, har du to valg:
Bruk det med dårlige og lyssvake HE-rør, eller bytt forkoblingen til noe som takler de blodtrimma rørene vi trenger

36W T8 finnes det i både søkk og kav. En av de mer populære leverandrørene (Hagen) har rør i 40W som passer der en ellers bruker 36W.
Det finnes da to rør på 40W, ett på 105cm, og ett på 120cm.
Det er sistnevnte du trenger.
Ellers finnes det masser av bra rør både fra Osram og Phillips i 36W.
Elektronikken tåler fint de ekstra 4W-ene, rett å slett da forkoblingen er designet for 2*18-20W eller 1*36-40W
36 W T8 er standard. De er 120 cm lange. Du finner dem f.eks. her.
Når det gjelder T5 er jeg langt ut på jordet hvis jeg skal uttale meg noe om, men jeg har ihvertfall lett meg fram til at T5-rør som er 115 cm lange er på 54 W
Jeg har forresten funnet et 28 W T5-rør, men det er ikke lengre enn 59 cm.
hmm.. får ta de med til butikkene rundt her og sjekke litt da. men det kan jo kanskje se litt vanskelig ut da hehe.. "blodtrimmede" rør ja... morsomt å tenke på!!
men skal sekke ut de tipsene jeg fikk. tusen takk!!
Her kan du lese litt om T5.Det du har,er nok ikkje det som til vanlig blir brukt til akvariebelysning.
takk for det kjell arne. men nei, det er ikke noe som til vanlig blir brukt i akvarier. det var evt for å kunne bruke disse armaturene, slik at jeg sparer litt penger. da måtte jeg bare kjøpt nye rør...
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap