Pumpen virker ikke

Har nettopp kjøpt meg nytt akvarium ( ca 1 mnd siden), og nå virker ikke pumpen lenger. Tror den heter 280 Juwel. Har tatt den ut og vasket den, men ikke noe ser ut til å hjelpe. Hva gjør jeg?
Jeg antar at du ikke får startet den igjen? Juwel- og Fluval-pumper er veldig følsomme hvis det er dritt på rotoren/impelleren. Ta ut impelleren og rengjør den, og rengjør også "brønnen" impelleren skal ligge inni. Det bruker å fungere i 90 % av tilfellene.
Takk for rask respons! Men åssen får jeg åpnet den? Den virker så "låst", er ingen skruer å skru opp....
280
Regner med at du har et Juwel Record 60 akvarie.
Her er manualen til karet og filter. Pumpa vises på side 5.
http://www.juwel-aquarium.de/data/Pdf/gbw/en/Rekord_60.pdf
Du må dra opp skilleveggen med pumpa og dele den grå delen fra den sorte.
Men pumpen på det akvariet er en svakhet..
Jeg måtte sfifte filter etter et 6 mnd..
Motor brenner opp.
Mange setter inn et annet filter i stedet for.
Jeg har satt inn Fluval 2+
Var litt jobb og skjære ned filter kassen som er siliconert fast med 5 dotter i bakveggen..

Men pumpen på det akvariet er en svakhet..
Jeg måtte sfifte filter etter et 6 mnd..
Motor brenner opp.
Mange setter inn et annet filter i stedet for.
Jeg har satt inn Fluval 2+
Var litt jobb og skjære ned filter kassen som er siliconert fast med 5 dotter i bakveggen..


Ja, har funnet ut at jeg kanskje burde finne noe som det er litt mer fart i. Pumpa er ingen "racer" akkurat, og har selv prøvd å få løs den sorte kassen, men den sitter så tett på glassveggen, så vet ikke helt åssen jeg skal få det til.. Noen gode råd?
Plussmedlem
Ja, hør på Buskiz sitt råd.
280 pumpa er for liten. I tillegg er ikke filteret som hører til mye å skryte av.
Bruk noe skarpt for å skjære løs silikonen.
Jeg har brukt noe slikt fra Clas Ohlson på en lignende jobb. Ved å file en slik ekstra skarp, så går det som en lek
takk! skal prøve det! er jo nesten ikke så man kan se at det er noen strøm i vannet..hehe
Filter hus
Jeg vet det er diskutert her på forum , prøv og søk " fjerning av Juwel filterhus" .
Hva jeg gjorde var og tappe ut mest mulig vann og brukte et tappet kniv blad, slik som er langt og drit skarpt (fort å skjære fingrene). Og sagge ,presse bladet over silikon punktene. Samtidig som man prøver og dra i filter kassen. Så på profil siden din og med en del fisk i 54 lt hadde også jeg gått for et bedre filter.
Filterhus
Ja det var fra Loomis jeg også fikk råd fra!! Men jeg var så heldig att jeg hadde hans tlfnr... (Hallå Arild). Rødmunn ok?
Kanskje vi får jobb og skjære løs filter hus?? hehe...
Plussmedlem
Hehe...
Ja, John... Takk, Rødmunn har fin form, også de som tidligere var dine

Kuen:
Nei, det er ikke rare strømmen i den pumpa. Tenke seg til at dette filteret var standard i Juwel sitt 80 liter kar tidligere.
Har nå skaffet med en "wave-maker" så nå er det svært stor strøm i karet, nesten så jeg er redd for at det blir for mye av det gode. Den er beregnet på 40-300 L, så det burde jo gå for min del, men fiskene klarer jo nesten ikke stå stille i vannet, de driver avgårde m strømmen... Er det dumt, el syns de det er ok m så mye strøm i vannet? Har noen erfarigner m wave-maker?
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Begby
Reklame for plussmedlemskap