Skifer i akvaret

jeg har fått tak i noe skiferstein som har blitt brukt som takstein, så det jeg har tankt til er og dele opp disse og legge i akvariet..
så det jeg da egentlig lurer på er hva jeg bør gjre med den først om det holder og bare skylle den godt eller om det er noe mer som må gjøres før den slippes ned i vannet?
Jeg har lest at man skal være litt forsiktig med skifer som er brukt til takstein. Det er nemlig ikke uvanlig at det sprøytes mot mose på skifertak og dette skal visst ikke være så bra for fiskene.

Jeg ville ihvertfall vært veldig nøye med rengjøringen. Trykkspyling kan være en mulighet.

Jeg har vurdert det samme selv siden det er veldig lett å få tak i her, men har ikke turt å ta sjansen. Mulig jeg er overforsiktig og at det ikke er så farlig som antatt
det var det jeg redd for
har over 200 stein liggenes så jeg kunne ha gjort litt av hvert i karene mine med det men da får jeg heller la være trur siden ting endlig begynner og stabilisere seg oppi der...

men vist det er noen som har et bra forslag til hvordan man kan trygt "vaske" disse steinene så jeg kan ha dem oppi akvaret så tar jeg i mot forlagene
Hvor harde er steinene? En del takshifer er gjerne blitt ganske porøs med årene, og er da mindre egnet, siden de da mer eller mindre holder på forurensinger.
Er steinen steinhard, er den mer brukbar. Kantene ville jeg selv fjernet, her er også ett område som lett "suger" til seg møkkating.

Siden det aldri er noen fasitt på hvordan en stein er behandla, og hva den er utsatt for, er det vanskelig å si om den er trygg eller ikke.
Med såpass store kvanta som du har, ville jeg personlig solgt dette (gammel takshifer er ofte lett å bli kvitt), og brukt pengene på nyhugget stein
dem er kan knekke dem vist jeg går inn for det , men dem tåler litt..
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Mathisen
Reklame for plussmedlemskap