Innvendig filter med uv lys

Er det noen som har erfaring med dette. Har akkurat kjøpt en SunSun pumpe med kapasitet på 800 liter i timen. Selve filtermediet var ikke imponerende stort men er UV filtreringen noe å skryte av?
Litt vanskelig å svare på, men hvis det er dette SunSun JUP01 tenker jeg at pumpekapasiteten overstiger hva Uvlyset klarer. For å ta knekken på mikro organismer er stråletiden viktig. Har ikke filtrert god nok partikkel filtrering er dette også et minus. I JEBO sitt 36 watt UV filter anbefales ikke en større gjennomstrømnig enn ca 500 l/t.

Hensikten med å fjerne partikler i vannet før du kjører det gjennom UV filter er at du ikke skal få skygger av partiklene i vannet som kan skade de organismer du ønsker å fjerne.
MEner å huske at det kun er en liten diode som sender ut dette uv lyset..
Skulle ikke være noe sinnsyk effekt av det ettersom jeg kan huske men hjelper vel litt mer enn ikke noe..

MEn hvis du sliter mye med svevealger så må det nok endel kraftigere skyts til..
M-K
MEner å huske at det kun er en liten diode som sender ut dette uv lyset.. Skulle ikke være noe sinnsyk effekt av det ettersom jeg kan huske men hjelper vel litt mer enn ikke noe.. MEn hvis du sliter mye med svevealger så må det nok endel kraftigere skyts til..


Det er en rimelig stor pære altså
Det er nok ikke pæren sin fysiske størrelsesom er avgjørende for hvor effektiv UV luset er men strålingstyrke (lys mengde) samt stråle tid. For å ta livet av alger må du utsette dem for en vis mengde med UVlys over en lang nok tid.
Skjønner....Får vel heller egentlig aldri vite om den egentlig virker heller for jeg har ikke store problemer med alger. Kjøpte den mest for å supplere med litt ekstra filtrering.
Tilfeldig bekjentskap
© Egil Opstad
Reklame for plussmedlemskap