Belysning og filtrering i 375l

Har nå kjøpt nytt 375l kar som ennå står tomt. Venter bare på å få kjøpt et passelig hus/bolig som jeg kan ha irundt dette karet, og gjerne stort nok til å ha plass til noen av di andre karene mine også.

Målene på 375l er: 150x50x50
Lysrørene er 4stk. T8 på 120cm lengde.Altså 40W x 4
Skal også ha reflektorer.

Vurderer sterkt å bruke 2x Life-glo II og 2x Sun-glo fra Hagen.
Mener å ha lest et eller annet sted at Frank Angel liker disse rørene i kombinasjon.
Jeg vil helst unngå å få for gult eller grønt skjær på lyset men aner ikke vordan disse er.
Er det noen som bruker disse i kombinasjon, og som evnt. har bilder og erfaringer / synspunkt om dette?

Jeg vurderer videre å bruke å bruke Eheim 2028 filter.
Er dette tilstrekkelig, eller burde jeg gå for et større filter evnt. kombinere med en gammel 2226?



Life-glo ll gir et veldig rent, hvitt lys mens Sun-glo er gulere i fargen. Går du i profilen min finner du at jeg i min 180 liter har Sun-glo bak og Life-glo ll foran (bare to rør i dette karet). I 35 literen står et enslig rør med Life-glo ll.

Lyset i det største karet virker bløtere pga Sun-glo og passer bedre i et sør-amerika oppsett synes jeg. Det rene Life-glo lyset jeg har i det minste karet virker ikke hardt, bare rent og klart. Anbefaler det lysrøret på det varmeste
Jeg var faktisk inne på profilen din i går tante Astrid. Likte karene dine godt.
Rolig og behagelig stemning. Ser ut til å være fin belysning. Den brun / røde Lotusen hjelper vel også til med å dempe litt på gul / grønt skjær fra lysrørene kanskje.
Mvh. steinar
Takk for det, Steinar

Mulig lotusen demper litt, men den står såpass langt fremme at det meste av lyset som faller på den kommer fra Life-glo. Er veldig fornøyd med belysningen nå, men jeg pløyde gjennom en del mindre heldige kombinasjoner før jeg fant denne som jeg ble tilfreds med. Lysrør er såpass dyrt at greier man å finne det man er ute etter med en gang så sparer man litt på det. Skifter nå lysrør en gang i året og holder meg til disse.

Når det gjelder filter så håper jeg andre kan komme med råd til deg for der er jeg ganske blank
Plussmedlem
Steinar B
Har nå kjøpt nytt 375l kar som ennå står tomt. Venter bare på å få kjøpt et passelig hus/bolig som jeg kan ha irundt dette karet,...


Hehe...Det var en fin vri. Velge hus etter kar


Står det 40W på lysrørene? Rør på den lengden er som regel 36W.

Eheim 2028 burde være tilstrekkelig. Skal du ha mye fisk så kan du selvfølgelig kombinere med noe annet.
Hei Loomis.
Når jeg er på visning på hus tenker jeg automatisk på løsninger og plasseringer av akvarium ja. Ganske artig igrunn. Ser for meg mange løsninger men har ikke funnet det riktige huset enda da. Også er det jo forskjellige andre ting som kommer inn i bildet. Pris, beliggenhet osv.

Det er riktig som du sier. Det står 36W på armaturet.

Skal ikke ha så veldig mye fisk, men lurer på om jeg blir å ta ibruk den gamle 2226en i tillegg. Det er vel bedre med mye enn for lite filtrering.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap