Sikkerhet rundt akvarium?

vet noen om noe som kan beskyttehuset tilfelle akvariumet spreker eller noen linker til dit noen selger det hvis det finnes
Du kan jo kjøpe en vannalarm. Les om den her.

Men en slik vil jo bare hjelpe om du er hjemme da det begynner å lekke. Er du borte er du like langt.

Ellers vil vel det smarteste være å sjekke at forsikringen din dekker vannskade fra akvarielekkasje. Mener at man må tegne tilleggsforsikring om man vil forsikre innholdet også. Til vanlig dekkes kun utbedring av vannskaden. Men dette kan jo variere fra selskap til selskap.

Jeg sover i hvert fall tryggere etter at jeg sjekket at min forsikring ordner opp om uhellet er ute!
Det finnes jo forskjellig type alarm som går hvis det kommer vann på gulvet, men da er jo skaden alt skjedd eller i ferd med å skje.

Ellers kan man jo sette akvariet på et våtrom med sluk, men de fleste vil vel ha det i stua. Det går selvsagt ann å gjøre stua om til et våtrom, kanskje god ide for oss akvarister

Nei det finnes ingen gode løsninger bortsett fra å forebygge.

Med å forebygge mener jeg:
- Sørg for at akvariet er godt bygget, med tykke glass og god silicon. Her er det jo noen kvalitetsmerker som skiller seg ut.
- Plasser akvariet på et plant underlag som ikke gir seg.
- Sørg for gode slanger og tetting på utvendig filter.
- Plasser kritisk innredning som stein etc trygt og ikke på løs grus slik at de kan kante mot glasset.

Vel det er sikkert flere råd, men dette var jo en begynnelse.....
Eneste måten å helgardere seg mot skader på huset, om noe skulle briste, er å slå håret helt ut, selge gulltennene, bilen, båten til foreldrene, få kona til å passe unger på fritiden, og å spekullere i aksjer.
En trenger altså en del kronasj.

Men om disse er på plass, avser man ett større rom i kjelleren, og legger inn sluk i gulvet, og har våtromsstandard på gulv og vegger.
Evt vann vil da ikke være til skade for annet enn de som blir uten
Rommet må selvsagt utrustes med akvarier som tilsammen rommer mange tusen liter, men herremin, det er jo den enkleste sak i verden for den med overfyllt konto

Skrev dette litt vel humoristisk, men skal en helgardere, er våtrom den eneste måte å gjøre det på.
En kan jo selvsagt benytte slike alarmer, men enkelte av disse krever med ett normalstort rom, såpass mye vann søl på gulvet, at skaden er kostbar lenge før det hyler.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap