Eheim utvendig 2028 pumpe som trekker inn luft?

Har en utvendig Eheim 2028 pumpe i ett 128 liter. På utstrømningen er det en luftdifusor. Så det blir ganske så mye luft i vannet. Men pumpen får en del luft inn via insuget selv om jeg har forfilter.

Spørsmålet mitt er om det er skadelig for pumpen når det kommer litt luft inn i det? Hører det surkler litt i filteret. Men det går for fult. Vil pumpen klare å få ut like mye luft som den suger inn?

Kanskje dette er en god løsning for å få mer O2 til filterbakteriene
Så lenge det ikke blir så mye gass i filteret\ slangene at det stopper opp, er det ikke noe problem at det fiser å står i innimellom
Discusion
Men pumpen får en del luft inn via insuget selv om jeg har forfilter.


Jeg har opplevd flere ganger at jeg har fått kavitasjon pga forfilter på innsuget til utvendige pumper. (Kavitasjon er betegnelsen for en væskes faseovergang fra væske til gass når væskens omliggende trykk senkes til under damptrykket ved konstant temperatur.) Dette oppstår ofte når forfiltret begynner å bli tett slik at det oppstår et undertrykk i filter huset.

Discusion
Spørsmålet mitt er om det er skadelig for pumpen når det kommer litt luft inn i det?
Du får en økt belastning på impeller i pumpa, og dermed kanskje redusert levetid.
Ok. Da kjører jeg videre. For hvis det bare er impelleren som evt ryker litt tidligere, så får jeg bytte den når den tid kommer.

Det virker ikke som om det skal være fare for stopp av pumpen grunnet luften.

Takker for svar.
Er problemt at forfilteret eller filteret er tett er det vel bare et spørsmål om tid før vannstrømmen stopper opp. dette enten fordi det blir så mye luft i pupehuset at det ikke er noe vann det kan pumpe, eller at filtret gir så mye motstand at vanngjennomstrømningen stopper helt eller delvis opp.

Ville nok har forsøkt å fjerne forfilteret for å se om problemet ble borte, og da hvis det er dette som skaper problem vasket forfilteret, eller hele filtret.
Tror ikke det er forfilteret som er problemet. Det rengjør jeg flere ganger i uken. Dette er ett oppvekstkar for L-46, derfor har jeg forfilteret for å kunne få ut forrester uten å måtte rense selve filteret hver gang.

Hadde tidligere en blåmatte som delte av den delen som insuget står på. Da var det ikke noe problem. Så mest sannsylig er det luftdiffusoren som lager så mye luftbobler i vannet. Dermed havner en del i filteret.

Står pumpehodet riktig vei i forhold til filterkurvene? Jeg gjorde den tabben tidligere i vår, med det resultat at det var kun i øvre del av bøtta som fikk sirkulasjon, og det ble masse luft i systemet.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap