Spørsmål om maxijet powerhead sirk.pumpe

Hei!

Jeg har kjøpt en MaxiJet PowerHead Sirk.pumpe. Om noen har denne eller lignende pumpe, vet de at det er en slange som er festet til utblåsen med en liten tapp på som man kan skru opp. Denne slangen hang jeg over akvarieveggen og ut i "friluft" og lot tappen være skrudd igjen. Sirkpumpen fungerte bra, og av nyskjerrighet løsnet jeg litt og litt på tappen, og da kom det bobler ut av pumpen istedenfor en jevn vannstrøm. Det surklet litt i slangen som hang over kanten, og etterhvert skrudde jeg den igjen så den var tett, og den jevne strømmen begynte på nytt. Jeg skrudde hele pumpen av samme kveld, og skrudde den på igjen dagen etter. Prøvde igjen å ta av hele tappen, men denne gangen fortsatte den jevne strømmen og det kom ingen bobler. Skal det, og bør det komme bobler istedenfor den jevne strømmen? Og kan den være ødelagt?
På meg høres den ikke ødelagt ut. Jeg har ikke samme sirkulasjonspumpe, men en annen type med samme patent. Den lille slangen er luftslange. Når du har åpnet den tappen og du ser det kommer bobler, så er det luft som dras inn gjennom den lille slangen, og ut i akvariet. Den er altså ment som en hjelp i å øke oksygen-nivået i akvariet. På den måten kan man øke oksygennivået istedet for å bruke en egen luftpumpe med luftestein.

Det kommer altså fortsatt vann ut av pumpa, og den virker helt som den skal, men når tappen er åpen, er det en blanding av vann og luft som kommer, og ikke bare vann

Det som skjer er at vannet fra pumpen trekker med seg luft fra slangen. Når du skrur igjen "korken" blir denne ikke helt tett, men birtimot. I løpet av natten har det kommet vann inn i slangen slik at det "lille" draget fra vannstrømmen ikke er nok til å få vannet ut av slangen. Blås i slangen eller flytt sirkulasjonspumpen litt høyere så vil innsuget på luft starte på nytt.
Takk for svaret, men jeg tror jeg var litt uklar...Jeg bør ha et høyt oksygennivå i vannet mitt, men nå kommer det ikke bobler lenger selv om jeg skrur av tappen. Så den henter rett og slett ikke luft fra overflaten lenger...Det er derfor jeg lurer på om den er ødelagt
Takk da prøver jeg det Jeg blåste i den igår og boblestrømmen begynte igjen, men kun når jeg blåste. Da prøver jeg å ta den høyere. Takk
Ah, mulig jeg leste litt for fort :p

Geir har nok funnet løsningen på problemet
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap