Filter til rekekar

kjøpte en 28 liter idag som skal bli ett rekekar. med det fulgte det med ett filter, elite jet-flo 50, beregnet på kar opp til 50 liter. men jeg må si det var ganske patetisk, nå jeg åpnet pakken og tok det fra hverandre (se bilde)

så jeg lurer på om det vil greie seg med at jeg kutter av en bit blåsvamp og fyller hele beholderen og dropper den "grusen" eller om jeg burde kjøpe helt ny pumpe, isåfall hvilken.
Du bør faktisk gjøre akkurat det du sier her. Den beholderen inneholder nemlig en blanding av efhisubstrat og kull, og kull bør ikke sitte i så lenge. Jeg har tre slike filter selv, og fylte mine med blåsvamp tvert. Fungerer greit her.

Men - bakdelen er at i hvert fall alle mine tre bråker ganske mye, så nå er jeg i ferd med å bytte ut mine med modifiserte fluval pumper. Vet ikke om det var noe galt med mine, eller om de bare er slik. De var stille i noen dager - så startet bråket hehe.

Jeg er veldig fornøyd med en filterløsning jeg bruker i to kar. Det er en aquaclear powerhead med påmontert filterpatron. Filterpatronen er hul, og den har jeg fylt til randen med efhisubstrat pro. Denne filtreringen holder i mine 54 litere - og rekesikker som bare det.

Den eneste "bakdelen" er at powerheaden inkl. filterpatronen er ganske høy. Dette fordi filterpatronen er adskillig større enn den ser ut på bildet! Så jeg vet ikke om denne løsningen rett og slett blir for lang for karet ditt.
Målte min til ca 23 cm total høyde nå. Dette går akkurat i mine 54 litere, da jeg mister noe høyde både fordi karet ikke er fylt til randen, og pga sanda.
Hei!
vi har nesten helt likt filter! vi tok ut grusen og hadde bare filterbiten som lå under grusen, dette karret har stått med fisk i 1/2 år og dette har gått bra denne (grusen som besto av kvite og sorte ting tenkte vi måtte vere at det svarte var kullfilter, så me droppa det. helt lik din.
karet er ca 29-30 cm høyt, og det skal ikke være mye sand i det da jeg ikke skal ha "begravde" planter, kun mose festet til røtter og stein samt algekuler.

skal putte blåsvamp i filteret og se hvordan den oppfører seg, er jeg ikke fornøyd skal jeg sjekke ut den saken din, har filtermateriale til eheimen min til overs så det skal gå
Sanne:
mine 54 litere er 30 cm høye, og det går akkurat (har en del sand jeg, da pgs. sverdplanter). Så da skulle det være håp om du ikke blir fornøyd med elite pumpa.

Eragon:
om jeg ikke husker feil var vel den biten med filter delvis hul også? Uansett var det er liten og puslete bit med filter, så jeg vil anbefale at dere lar biten sitte, men også fyller opp resten med noe blåsvamp slik at det blir plass til enda flere bakterier
Fant forresten Franks produktomtale av denne filterpatronen. Var den som satte meg på sporet og fikk meg til å kjøpe denne
joda, den lille svampen har et hull i seg, og er pitteliten, kan kanskje filtrere nok til en enslig kampfisk, om i det hele tatt det. har nå dytta en god bit blåsvamp oppi, men den patronsaken ser ganske interessant ut. eneste jeg må tenke på er vel hvor mye strøm i vannet den lager, aner ikke hvor mye rekene vil ha, men jeg ser at coryene mine ligger i le av en rot mesteparten av dagen når de hviler, og den amtop'en er ikke av de kraftigste...
Det bestemmer du helt selv, siden aquaclear pumpene er justerbare. Jeg bruker disse i kar med reker, og det er overhodet ikke problem med at det er for mye strøm Samme med coryene for den saks skyld
det er jo godt å høre men nå skal jeg vaske kar. beste med små kar er at de er lette nok til å bæres ut i dusjen, slipper å søle med våt svamp :p
Kan også anbefale sera sine innvendige filtere/ powerheads med svampeforsats - disse er også justerbare. Og er lavere enn Aquaclearen, så den passer kanskje bedre inn i småkar?
takk, da skal jeg sjekke opp de også, så får vi se hva det blir til
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap