En ting som irriterer meg med akvastabil

Jeg er en akvastabilfan og elsker disse karene. Men en ting som irriterer vettet av meg er skrikingen hver gang du lukker lokket. Samtlige av de karene jeg har hviner noe helt forferdelig hver gang jeg lukker lokket og dettet plager fisken helt tydelig. Jeg er sikker på at dette er med på å trigge stress og indirekte har tatt livet av noen fisker. Mulig noen mener jeg er helt på trynet her men jeg synes faktisk at CRC og annet verktøy på boks burde være unødvendig på akvarier. Noen akvastabil fans som deler min vrede?
Hehe, jeg har ikke gitt den metallknirkingen skylda for fiskedød enda, men det er uten tvil en lyd fiskene avskyr, ja. Blant annet mine Corydoras Green Laser i en 128 liter Akvastabil stuper i dekning hver gang de hører den lyden, og det samme skjer også i 180 literen, som huser ca 28 -30 Corydoras.
I min andre 128 liter Akvastabil er faktisk fôringsluken lydløs, uten at jeg aner hvorfor.

Jeg vet at Eheim har noe spesialfett til akvariebruk, ment for smøring av gummipakninger og interne og roterende deler i filtere. Dette har jeg flere ganger lurt på å smøre på de knirkende hengslene til Akvastabil-lukene

Jeg er også fan av Akvastabil, det er virkelig kvalitets-akvarier man kan stole på.
Syrefri vaselin, ikke den vanlige gule boksen, vil nok fungere perfekt.
Joda men pokkern heller...Et kjent kvalitetsmerke som Akvastabil skal da kunne unngå dette problemet fra starten av. De kunne jo f.eks lagt noen gummiforinger mellom metallene i festene så hadde ting fungert. For ikke lenge siden overhalte jeg en topp og smurte den opp, byttet skruer som selvfølgelig var gjennomrustet (de bruker altså ikke syrefaste skruer noe som er veldig rart siden de går for å være jaguaren i akvarieverden) Syrefast i fuktige omgivelser = sant) Det tok et par uker og så begynte det fordø...lokkene å skrike igjen. Why!!!!

Send en email til Akvastabil og forlang et svar! De MÅ ha hørt om dette før, jeg er sikker på det. Så kanskje de har pønsket ut en løsning, og kan gi svar...til de som gidder å spørre?
mona o
Send en email til Akvastabil og forlang et svar! :-) De MÅ ha hørt om dette før, jeg er sikker på det. Så kanskje de har pønsket ut en løsning, og kan gi svar...til de som gidder å spørre?


Det skal jeg jaggu meg gjøre....I kveld er jeg på kverulantenes krigssti. Jeg gir meg ikke før jeg får en kasse tubrog og 4 gratisbiletter til tivoli i Køben
Vil ikke akkurat kalle akvastabil et toppmerke. Det er ikke et billigmerke, men heller ikke blandt de dyre. Akvarieverdens svar på Volvo kanskje.... Sikre er de, og ramma er lekker på utsiden. Den synlige delen av fugen på innsiden av akvariet er hverken bedre eller dårligere enn andre rammekar, og det er synd.

Elos er ett av toppmerkene. Anbefaler å ta en titt på disse virkelig lekre karene. Jeg kommer ikke til å kjøpe så dyre kar til akvarierommet, men det er fasinerende å se så formidabelt håndtverk.
Wosh, skal jeg ha akvarie på kontoret eller noe slikt kan du banne på jeg kommer til å velge noe sånt, lekre og detaljene, for ikke å snakke om alle disse dubbedittene oxo er stylet.
Håvard Støre Andresen
Vil ikke akkurat kalle akvastabil et toppmerke.

Det hersker vel ingen tvil om at de holder - i mange, mange år? Det var ikke bare utseendet jeg snakket om iallefall. Designmessig er det mange konkurrenter til Akvastabil, men jeg tenkte hovedsaklig på kvalitet.
Akvastabil er kvalitet som sjelden svikter. Jeg har hørt om mange mennesker som fikk sitt første Akvastabil akvarium for tjue-tretti år siden eller så, og det samme akvariet er i bruk den dag i dag...

Det er det jeg mener er topp med Akvastabil Det er en produsent som ikke tar fra meg nattesøvnen og gir meg uro iallefall
(f.eks. som de skrekkelige Dala-akvariene... har lest mange innlegg om kar som har sprunget lekk i bunnen av den produsenten opp gjennom årene. Et slikt hadde aldri kommet inn i dette hus)
...Som elektrikker har jeg hengt opp en god del "Italiensk Design"™ og disse produktene har aldri, aldri klart og imponere meg på noe vis...Med unntak av utseende, altså...Men koblinger, lampeholdere, styringer og oppheng i en klasse under IKEA får meg til å dra frem "Shait"-stempelet...Og akkurat de samme frysningene får jeg på ryggen når jeg ser Elos...

...Jeg skal ærlig innrømme at jeg aldri har sett disse akvariene personlig, og derfor ikke kan si noe om fugene med videre, men én ting kan jeg si med stor overbevisning og noen år med erfaring: Design er ikke kvalitet!

...På bildet i linken som Håvard la ut til Elos så ser jeg ikke skummer eller noen sikrulasjonspumper...Noen som kan si meg hvor dette er gjemt...?
Jeg synes ikke de Elos akvariene ser ut som noe annet en en vanlig glasstank jeg så hva er så fint med dem? Du slipper bråkete lokk da får de har jo ingen
Hvis man ser nøye har noen av de flate lokk som egentlig bare ser ut som en svart kant øverst, skummeren og slikt virker som det blir lagd i glass og er derfor ganske usynlig. Hvis man ser på samme bildet fra front kan man såvidt se noe som stikker opp bak korallene på høyre side.

Design betyr såklart ikke kvalitet, men de er jammen lekre for det.
...Skummeren er ikke usynlig...Jeg fant ikke bildet du referer til, Galemor, men poenget mitt er at det ser snacks ut mest fordi de har tatt vekk de daglidagse tingene som vi ikke vil se...Rørene til pumpen, f. eks....Jo, de kan lages i glass, med den virkningen at etter en måned er de grønne og brune invendig, og kvalmere og se på enn de grønne Eheim-slangene...Lysarmaturen over karet har ikke engang kabel, med mindre den er 12V og blir matet via wirene...Og ser du på de karene som de ikke presenterer som "tank", altså fungerende systemer, så har de en stor, svart boks i bakkant som ligner mistenkelig på et Juwel-filter...

...En annen ting som gjør at jeg liker mine lystopper litt høyere enn de presenterer i sin katalog er nettopp det de ikke har på sine bilder...Lystoppene er så slimline at de ikke ikke skjuler den øverste delen av karet og du får fem centimeter øverst i karet du ikke kan fylle...Det du får der, som de ikke har på bildene sine, er gjerne en del dugg, og en pen liten kant som kommer til syne når det har fordampet litt vann...

...Jeg er enig med det Galemor sier om at bildene er lekre, jeg er bare ikke overbevist om at de representerer virkeligheten...For, som Espen Frithjofsen sier, så ser de jo bare ut som en glasstank...

...Men som jeg har sagt tidligere: Jeg har aldri sett disse karene, jeg bare skriver utfra min egen mistro til designerene, og flinke fotografer med Photoshop...
Jeg kikket på målene på Elos akvariene i den pdf. brosjyren Dyrego linket til. Jeg likte målene veldig godt Stort overflate/bunnareal i forhold til mange andre kar. Men jeg mistenker at dette koster langt mer enn det smaker...
Vis de har større bunnareal er de jo fine for cory, botia og mallekar. De er nok dyre men de var ganske lekre å se på bare du plasserer dem riktig i rommet.
Men på bildet er jo også disse Elos-karene helt fulle... Hvor praktisk er det, egentlig? Det er jo det som gjør at det ser lekkert ut, men når man har en masse dyr og fisker oppi der, så er det jo lett for at de plumper på gulvet rett som det er...
Jeg satt og tenkte på akkurat det samme som Aggi i går da jeg så på bildene... Det må da bli en hel del tørrfisk av slike kar ?
Karene settes selvfølgelig opp slik at de tar seg best mulig ut i brosjyrene. Jeg synes det er fint i virkeligheten også.

Noen detaljer som er verdt å merke seg er de perfekte silikonfugene, og at karene er helt uten avstivere. Tykkere glass kompanserer. På Elos sine kar er bunnen satt sammen av flere glassplater på tvers av lengderetningen som er hengslet med silikon. Dette reduserer risikoen for at bunnen skal sprekke.

Nå var det ikke meningen å ta helt av her, men poenget var bare å si at Akvastabil ikke er et toppmerke, men ligger en plass midt på treet. Derfor den forholdsvis lave prisen.
Min erfaring som eier av ett Elos kar er som Håvard nevner noe av i forrige innlegg, perfekte silikonfuger og slipning av glasset. Det er også tydelig at de er meget nøyaktig satt opp før limning, da alle glassene er perfekt i flukt med hverandre. Jeg har sett på mange Juwel-kar bla der det kan være flere mm skjevheter mellom noen av glassene.
Ellers kan jeg nevne at jeg har en lystopp fra Elos som er tettsluttende ala Akvastabil, denne er laget i tykk svart plast og ruster følgelig ikke. Alle elektriske koblingene til denne holder meget høy kvalitet og den eksterne ballasten som er skjult i kabinettet er flott å se på samt laget skikkelig.
Kabinettet er også en sak for seg selv, det er laget av ett materiale med høy tetthet og følgelig blytungt. Alle detaljer er utført med ettertanke og høy finish.
Jeg har selv eid ett Akvastabil og var godt fornøyd med dette, men jeg synes personlig alurammen er skjemmende for karet og ønsket ikke dette på mitt nye kar.
Hva er egentlig prisen på de forskjellige kara? Kom med mål på l og lxbxh. Og er det mer starterpakker av dette?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap