Varme

jeg sliter litt med varmen på mitt akvarium på 420 L.
jeg har nå 29 grader og det driver og blir varmere og jeg får ikke tempraturen ned.

hva kan jeg gjøre som en nødløsning på og få tempraturen ned.
har drivi med og skifta vann med javne mellom romm for og få tempraturen ned men det er ikke så bra for fisken heller og få sånne kjappe forandringer i tempraturen. så er det noen som har noe tips om hvordan jeg får ned tempraturen ned på vannet.
hehe kanskje ikke nødvendig og si men varmkolben er skrudd av så det er ikke det som er problemet.
jeg får heller ikke ned tempraturen i rommet.
Inaktiv bruker
fryseelementer funker til du har temperert den ned
men om du klarer å holde tempen der er en annen ting
vi har aldri ploblemer med tempen,men varmekolben er ikke i da
Desvere vil jeg si at vannbytte er det som hjelper, driver mye med dette selv om dagen. Kjøle annlegg koster svin så ikke tenk på det. Du kan la lyset bare stå noen få timer på om dagen, la lokket på karet stå åpent slik at vann fordamper etc.
takker for svarene jeg får prøve litt med kjøle ellement og ha bare lyset på i noen timer
Kjøleelement/brusflaske med is i kan hjelpe ja, bare pass på at det ikke blir for kaldt bare:P
Vannet vil ikke bli kaldere enn romtemperaturen uten en form for kjøling, enten det dreier seg om vannbytter, fryse-element eller kjøleanlegg. Som Tom er inne på så hjelper det å redusere lyset, eventuelt snu døgnet slik at lyset er på når det er som kjøligst. Åpent lokk og eventuelt vifte som blåser over vannflaten kan også funke.

Nå vet jeg ikke hvilke fisk du har, men mange arter takler fint å leve i 29 grader i kortere perioder. Det som er viktig å tenke på er at varmt vann holder mindre på oksygen så det kan være en fordel å øke sirkulasjonen i vannoverflaten enten ved å kjøre utløpet av pumpen akkurat i vannflaten eller ved å tilføre luft fra en luftpumpe med brusestein.

Det finnes forresten en umasse med tråder her inne som omhandler samme problemet så du kan kanskje prøve et søk og se om du finner flere tips.
ja jeg kan prøve og søke på det så kanskje jeg finner noen flere svar og løsninger
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap