Innkjøring eheim 2080

Hei

Har i dag et kar på 240 liter med Eheim 2028. 2028 skal benyttes på et nytt kar jeg snart kjøper, og 2080 pumpa skal gå i 240 literen. Hvor lenge etter jeg kobler opp 2080 skal 2028 stå i 240 literen?

Edit: Kan jo legge til at jeg kjøpte 2080 fordi 240 literen skal byttes i større kar etterhvert.
Kan du ta filtermatriale fra ene kurven til 2028 over i 2080? så har du to innkjørte filtre.

Ellers tar det vel ca 4 til 6 uker før filtret er innkjørt. så da må du ha begge i denne perioden.
Om du skal kjøre de inn side om side, uten noe flytting av allerede innkjørt filtermasse, tar prosessen ca 6 uker før det nye filteret er skikkelig innkjørt.
Flytter du over noe filtermasse, f.eks en kurv, vil filteret fungere sånn noenlunde med en gang, selv om det vil ta en del uker før det er på topp.
Flytter du all filtermassen, vil det ha samme kapasitet som filteret som er i bruk i dag har, med en gang. Men da er det jo ett dilemma med nykaret
Ok, var det jeg fryktet. Da får vi bare la det gå i 6 uker så det blir ordentlig innkjørt før jeg flytter 2028 filteret. Får vel vente litt med å kjøpe nytt kar da, så jeg ikker blir fristet til å flytte filteret
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap