Rengjøring av svampene
Hei.
Jeg har problem med svampene i filtret i akvariet mitt. Uanset hvor mye jeg skyller dem så sliter filtret med å pumpe vannet gjennom.
Filtret er satt opp slik at vannet som kommer ut blir blandet med lufta og det kommer ut små bobler. De første månedene var det nok med å vaske filtrene og alt var i orden. Men nå tar det opp til et par dager og filtret mister sin styrke.
Hvordan skal man rense svampene så filtret fungerer igjen?
Jeg har problem med svampene i filtret i akvariet mitt. Uanset hvor mye jeg skyller dem så sliter filtret med å pumpe vannet gjennom.
Filtret er satt opp slik at vannet som kommer ut blir blandet med lufta og det kommer ut små bobler. De første månedene var det nok med å vaske filtrene og alt var i orden. Men nå tar det opp til et par dager og filtret mister sin styrke.
Hvordan skal man rense svampene så filtret fungerer igjen?
Postet 30.07.08 kl 22:42
Endret: 30.07.08 kl 22:43
Postet 30.07.08 kl 22:56
Regner med at dette er Tetratec el. tilsvarende. Uansett bør du også rense pumpehodet inkl. reveller. Lykke tilYazzYHei. Jeg har problem med svampene i filtret i akvariet mitt. Uanset hvor mye jeg skyller dem så sliter filtret med å pumpe vannet gjennom. Filtret er satt opp slik at vannet som kommer ut blir blandet med lufta og det kommer ut små bobler. De første månedene var det nok med å vaske filtrene og alt var i orden. Men nå tar det opp til et par dager og filtret mister sin styrke. Hvordan skal man rense svampene så filtret fungerer igjen?
Postet 30.07.08 kl 23:04
Postet 30.07.08 kl 23:08
Endret: 30.07.08 kl 23:12
Postet 30.07.08 kl 23:10
Fluval 2+ blir ganske fort tett.
Selv om du rengjør impelleren så hjelper ikke det så mye.
Hva slags fisk går i dette karet (og hvor stort er det)?
Mulig du har kjøpt noen nye fisker som er flinke til å rote i bunnlaget...
De hvite svampene varer nok heller ikke evig i filteret. De blir nok mere kompakte i porene etter flere måneders bruk og krysting i akvarievann.
Selv om du rengjør impelleren så hjelper ikke det så mye.
Hva slags fisk går i dette karet (og hvor stort er det)?
Mulig du har kjøpt noen nye fisker som er flinke til å rote i bunnlaget...
De hvite svampene varer nok heller ikke evig i filteret. De blir nok mere kompakte i porene etter flere måneders bruk og krysting i akvarievann.
Postet 30.07.08 kl 23:32
Endret: 30.07.08 kl 23:34
LoomisFluval 2+ blir ganske fort tett. Selv om du rengjør impelleren så hjelper ikke det så mye. Hva slags fisk går i dette karet (og hvor stort er det)? Mulig du har kjøpt noen nye fisker som er flinke til å rote i bunnlaget...
80L kar, 5 voksne tigerbarber, 5 indiske glassmaller, 4 voksne og rundt 5 små ancistrus samt noen få små snegler.
Noen forslag til hvilket filter jeg burde skaffe meg og hvilke fisk som er flinke til å rense bunnen?
Postet 30.07.08 kl 23:40
Dette filteret blir lite til 80 liter. Det holder knapt i 54 liter hos meg.
Ancistrusene kan nok være en sterk medvirkende årsak til "griseriet" i filteret.
Fluvalfiltrene er greie nok hvis du går opp en størrelse og samtidig modifiserer filteret ble blåsvamp.
Ancistrusene kan nok være en sterk medvirkende årsak til "griseriet" i filteret.
Fluvalfiltrene er greie nok hvis du går opp en størrelse og samtidig modifiserer filteret ble blåsvamp.
Postet 30.07.08 kl 23:48
Postet 30.07.08 kl 23:50
Postet 31.07.08 kl 09:46
Forer du ancistrusene med agurk e.l.? Jeg merket det veldig godt i 15 literen min da jeg foret med agurk at filteret ble fullt av gørr og slim og måtte vaskes minst en gang i uka. Da jeg sluttet å fore med agurk forsvant problemet.
I 90 literen har det aldri vært noe problem å fore med agurk, så kanskje det er agurk i tillegg til svakt filter som er et problem.
I 90 literen har det aldri vært noe problem å fore med agurk, så kanskje det er agurk i tillegg til svakt filter som er et problem.
Postet 31.07.08 kl 10:26