Eheim pro ii 2028 eller pro ii 2026

Leser og leser. Lærer mye og har bestemt meg for det meste, men jeg lurer veldig på hvilken av disse to pumpene jeg burde kjøpe, særlig da jeg har lest at så mange liker den 2028.

Jeg har en 250 l jeg setter opp. Det er tvilsomt at jeg kommer til å øke størrelsen så lenge jeg må ha karet der jeg har det.

Det står at 2028 er for opptil 600 l, normalt belastet, 2026 for opptil 350 l, samme betingelse.

Jeg lurer veldig på hva "normalt belastet" egentlig innebærer.

Er det noe grunn til at jeg burde ta den som er større?

.
Jeg har 2028 i 250 liter og er godt fornøyd så langt. Går du for den så slipper du så mange rengjøringer osv.
Det er nok det hjernen min forsøker å få meg til å høre og.

Takk!
"Normalt belastet" er skryte-kapasiteten til filterprodusentene.
Gå for en 2028, så blir du fornøyd!

Selv har jeg en 2128 og en 2078 i et 400-liters kar, og er meget godt fornøyd!
yeah, takk, det var det jeg lurte på. kjempefint.
Jeg brukte 2026 i begge mine to 250 litere, var aldri noe å utsette på hverken vannkvalitet eller annet.
Jeg tror ikke det er noen vits å skyte spurv med kanoner, heller

Hva slags fisk har du tenkt å ha i akvariet?
Jeg bytter til sand for å kunne skaffe meg noen cory, for jeg synes de er kule. Og så har jeg lest at mine kuli ål kommer til å være meget takknemlig for skift til sand. Blir plass til flere av de snart.

Ellers blir dette egentlig et større hjem til de guppy jeg har, har nemlig tenkt å la de ta helt av. Trodde aldri jeg skulle ha noen guppy, men ble fanget av ånden på auksjon i fjor og pang, så ble det to poser.....

Med dobbelt så stor plass kan jeg kanskje finne meg noe som svømmer midt i mellom, for det savner jeg litt.

Har også fått sansen for et planterikt kar, så på sikt vil jeg ha en skog for de små å svømme i.

så ikke noe kjemperart, et helt vanlig meget frodig kult kar har jeg tenkt å lage!
Hadde du for eksempel tenkt å ha følsomme og dyre diskus eller lignende i karet, altså fisk som rynker på nesa for alt, ville jeg også sannsynligvis anbefalt 2028. For slike ømtålige fisk gjelder det absolutt "jo større, jo bedre" mht filter.

Men med guppy, kuhliål og Corydoras, tror jeg det rekker lenge med 2026. Den holder vannet akkurat like biologisk og mekanisk rent. Men dette er altså min mening da, basert på erfaringen jeg har med det filteret i samme størrelsesorden på akvariet. Jeg hadde ca 20 Corydoras, L134, en stor stim Keisertetra og 5 - 6 scalarer i den ene 250 literen. 7 Scalarer og ukjent antall Corydoras i det andre en periode, så var det utskiftning, og jeg hadde ca 50 tetraer pluss noen Corydoras der istedet Det gikk like fint. Hadde aldri noe som helst trøbbel med vannkvaliteten.

Du må jo til syvende og sist avgjøre selv hva du vil ha.
Dersom du skal ha masse planter, holder nok 2026'en i massevis.

Ser de har kampanje på komplette 2026/2028 hos webzoo nå, muligens også andre steder.

PS: Alltid greit å sjekke minst en 3-4 nettbutikker før du bestiller. Da får du fort og greit oversikt over prisnivået.
takk takk, tittet rundt på priser, og havnet med en 2028. slipper ihvertfall å kjøpe skulle jeg noensinne gå opp i størrelse!
Tilfeldig bekjentskap
© Marius Solberg
Reklame for plussmedlemskap