Tekniske spørsmål om t8

Hepp

Jeg har et par gamle utbyggingssett for T8, og har lyst på litt mere lys.

Den ene er fra Interpet og skal være til 25/30W lysrør, den andre er fra Arcadia og er merket med 30W. Mener de begge har vært brukt med 24W lysrør tidligere.

Så til spørsmålet...

Jeg har aller helst lyst til å bruke 18W lysstoffrør. Er det mulig å bygge om/seriekoble to av disse på et av utbyggningssettene?
Såvidt jeg kan forstå, vil de i så fall dra 36W.
Jeg har forøvrig ekstra endekopper liggende et sted.

Antar at det er en grunn til at det finnes flere tilsynelatende identiske sett med forskjellig Watt, men antar at det er litt slingringsmonn.

Noen med litt mere peil som skal fortelle meg om dette er en god ide, eller galskap?
Jeg kan ikke svare på dette med seriekoblingen, men hvorfor bruker du ikke bare 30W som de er beregnet på, da? Du får jo mer lys da.
Er det fordi rørene blir for lange?
Hepp

Det kan gå med 30W, men de skal ligge oppå et dekkglass, og da vil det ikke være vanskelig å stenge for lyset på sidene av reflektorene. Med et kortere rør, vil det være greit å "stenge av" sidene av reflektorene.

I tillegg har de veldig rimelige dagslysrør på biltema som er et kvarters spasertur unna. Disse rørene er kun i 18W og 36W
Ordinære lysrør er jo også billige, men da er det jo en del planter som ikke vil like seg. Antar det er for plantene sin del at du vil ha mer lys, og ikke selve sikten inn i karet? Med ordinært lys vil bl.a. javamose , riccia, javabregne og anubias gå helt fint. En god del andre planter også.
Vil ha dagslysrør uansett om det blir biltema sine 18W eller 30W.
grunnen er at fargene kommer bedre frem og at det er bra for plantene.

Skal jeg bruke 30W, kommer jeg til å kjøpe i lampebutikk, men biltema er jo enda mere praktisk.

Har allerede ett 30W rør med plantelys. Trenger egentlig ikke så voldsomt mye mere lys, men synes det blir for lite nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap