Fiske-harakiri i filter

Hei!

Er rimelig newbie i akvarieverdenen, har nå i hvert fall hatt et 200-liters akvarium med norsk ferskvannskarpefisk (flire, mort, sørv, laue) på beina i noen uker. Dette går merkverdig bra, med unntak av problemstillingen nevnt i overskriften .

Har et Jewel-filter (Standard H??) med Pump 1000, alt kjøpt brukt. Et par små sørv (på ca 6 cm) hoppet i løpet av noen dager oppi filteret og tok kvelden. Den ene fløt på toppen og var grei å luke ut, men den andre skapte problemer for andre enn seg selv, ved å smyge seg ned langs kanten mot nedre innsug, for deretter å dø/råtne slik at en liten bit av halen kom seg inn i vannstrømmen mot pumpa for deretter å tette denne slik at den gikk tregt, og deretter stoppe helt.

Ny, sprek pumpe er kjøpt inn, og resten av fisken lever i beste velgående, men jeg stusser da på om filteret er riktig satt sammen? Jeg tenker i min naive verden at det ideelle er at ikke en dråpe vann skal kunne komme inn i pumpa uten å ha gått gjennom svampene først..?
Hørtes litt rart ut da selve pumpa er den lille saken man har øverst og ikke akkurat har verdens største innsug. Bruker selv jumbo pumpen i saltvannsakvariet mitt der jeg har en del nålefisk og massevis av smådyr og har enda ikke sett noen av de møte sin slutt hos pumpa. Er jo en mulighet for at det har skjedd men den er vel ellers liten.

Er du sikker på at de ikke har død for så å havne i der? Det at de hopper oppi selve pumpehuset er fort gjort men kan muligens fikses ved å sette opp små gittervegger eller å kutte til et lite utgangshull fra pumpehuset muligens?

Og så til slutt, kjekt å se andre som begynner med norsk fauna
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap