Overdriver jeg med t5 armatur i 112 l. min?

Jeg skal til å bestille mer lys til (det stakkars) Amazonas karet. Det står mellom dette eller et som ikke gikk an å linke til fra Akvasia. Det er et T5 armatur til to lysrør på 24 w. (Tror lysrøret til dette var på ca 4000 kelvin)
Jeg tenker at det er "kjekt å ha" mye lys i tilfelle jeg vil koble på co2 anlegg. Skal i utgangspunktet ikke være et plantekar, men jeg er veldig glad i planter så vil gjerne ha dem til å trives best mulig uansett.
Men er det å overdrive å kjøpe T5 til dette egentlig? Er det mer beregnet på saltvann kanskje? Hva ville dere valgt? :o)
jeg har en orginal jebo 35 liter med t5... veit ikke watt styrken.
linken di går til et lysarmatur med T8 da...
48 watt lys til sammen på 112 l karr, er ikke å overdrive.
Det er akurat bra nok slik at du kan ha de aller aller fleste pøanter
Tom Anders
linken di går til et lysarmatur med T8 da...


Jepp! Det er fordi jeg lurer på om jeg skal velge et vanlig T8 eller dette T5 som desverre ikke gikk an å linke til.
Veldig fristet til å betale litt ekstra for å få bra lys. Bare det ikke blir sjokkbelysning.
CO2 kan du ha selv om du ikke har mye lys.

Som Kent sier, 48 watt T5 lys på 110 liter er nok for å få noe plantevekst.

Vil du ha dine lyskrevende planter til å vokse seg fine og farge flott, må du nok opp med mere lys. 0,43 watt pr liter vann er for meg i nederste del av hvor mye lys planter krever. Jeg tenker at mellom 0,5 og opp till 1 watt /L.

Fordelen med T5 er er at du får mere "lys per cm rør". T5 er definitiv ikke bare for saltvann!

Jeg ville nok heller sett på 2x39 watt og kjøpe gode reflektorer til dette. Har du plass sett gjerne 3x 39 watt. Kjøper du dempbare er det også lettere å juster lyset slik at du får så mye lys som du ønsker.

Plantelys virker ofte noe rød lilla i farge. Jeg ville nok ikke ha hatt to planterør, men et planterør + et vanlig hvit, 6 -10.000 kelvin.
eller bare kjøpen en hqi lampe hehe blir kanskje litt over kill i ett 120liters akvarie!
lenge siden vi har sett nen bilder av fiskene deres på troffe tråden og nå nils
Endelig tilbake på forumet etter en lang dag.......

Hmm, ser at 39 w er 90 cm langt og det blir for langt da akvariet står i et hjørne med dør på ene siden og det er bare 80 cm bredt der.

Lurte på om hqi kunne være et alternativ, men det jeg har funnet ser ganske dyrt ut.
Kanskje jeg bare skal velge et T8 med to rør og bruke grolys + dagslys og være fornøyd med det jeg får? Det funker jo som bare det i 80 literen. Nei da er det vel litt bedre med det T5. Men jeg fant kun en type (farge) lysrør i T5 med denne w. Får lete på flere sider og se om jeg finner noe.

( Tenkte å kjøpe noe somEEEEEVSV59Å' (aRGH! Rotte på tastaturet slettet resten da jeg skulle poste! )

Prøver igjen: Jeg har lyst å kjøpe et ferdig armatur da jeg har et sånt selvbygger prosjekt over stuekaret som aaaldri blir ferdig. Prøve å unngå det.

Kanskje litt kravstort, men jeg vil jo gjerne ha mest mulig lys for pengene da jeg ikke har råd til å bruke flere tusen på det, for det er flere ting som trengs til flere akvarier så det blir fort dyrt nok.
Vanskelig å bestemme seg.

Benytter anledningen til å takke for svar.
Datarotter er nok ikke like effektive som datamus ;D
Jippi! da er bestillingen gjort!
Endelig klart å bestemme meg! Det blir T5 armatur med to lysrør på 24 w, dagslys og grolys .

Det viste seg at en skrivefeil gjorde meg noe forvirret da det sto feil watt styrke til armaturet, så jeg fant ingen lysrør som passet. Derfor ble jeg veldig i tvil om jeg skulle kjøpe det. Nå blir det spennende å se hvordan det blir med bedre lys.
Tante Astrid
Datarotter er nok ikke like effektive som datamus ;D


Kun effektiv i å ødelegge ting stort sett... Flaks for dem at de er så søte. :-P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap