Bakterievolum i hhv blåsvamp og "makaroni" ?

En utfordring jeg gjerne vil ha mange svar på:

I et innvendig filter (Juwel) skal jeg erstatte noe av svampen med de nye Cirax-kassettene som inneholder en slags keramikk-makaroni.

I en viss, meget erfaren akvariebutikk fikk jeg høre at det bare var tull, all den tid oksygenmengden er den samme (dvs jeg bytter ikke pumpe, bare filterinnmat) vil det ikke bli noe bedre biologisk filtrering av det.

Hva mener dere ??
Så lenge man får større overflete til bakteriene, så vil seff også den biologiske filtreringen bli bedre. Dette får at det blir vesentlig flere bakterier som jobber med å rense vannet.
Så ja bytt ut svampene med annen bilogisk filtermedium.
Men jeg ville ikke ha valgt makaronien, den er best til å sørge for at vanngjennomstrømningen spres i hele filteret, og er meget bra vis du f.eks har det i den første kurven og bio baller eller efisubstrat i de neste(men det e min mening da).
juvel
I en viss, meget erfaren akvariebutikk fikk jeg høre at det bare var tull, all den tid oksygenmengden er den samme (dvs jeg bytter ikke pumpe, bare filterinnmat) vil det ikke bli noe bedre biologisk filtrering av det. Hva mener dere ??


Det er jo bare tull. Det blir jo som å si at det er uvesentlig hvordan filtermateriale man har i filteret; noe som faller på sin egen urimelighet.

Jeg tipper at det er vesentlig større avanse på filtersvampene, enn om man kjøper en slik resirkulerbar kurv og løst filtermateriale i større kvanta.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap