Eheim 1013 type 2013

Hei!
Har fått et akvarie på 250 liter med en utvendig eheim 1013 type 2013 pumpe. Koblet til pumpen slik man skal og satte i stikkontakten. Det kom en skurring, hørtes ut som rotoren starta også stoppa.. Varte bare i et par sekunder. Etter dette stod den bare å surret stille for seg selv, uten at vann hverken gikk inn eller ut av pumpa. Lest i en annen tråd at den liknet ganske mye på typen 2213 tror jeg det var.. Lastet ned bruksanvisning på denne, men det hjalp ikke så mye.. :S

Noe jeg har gjort galt eller er det bare at den har hatt sin glanstid.? Den er jo ganske gammel. Men eheim er jo kjent for gode pumper som holder lenge! =)
Forsøk å suge i slangen som vannet skal komme ut av, slik at filteret fylless med vann. Dette kan være lurest uten at støpselet er satt i, da unngår du vann i munnen. Når filtret er fyllt med vann kan du sette i kontakten, og se om du får det igang.
Filteret er fyllt med vann, men problemet er at vannet som er i slangene ikke vil komme over kanten på akvariet.. Hverken inn eller ut slangene..
Det virker som motoren ikke er sterk nok til å dra vannet rundt.. Noen flere ideer på hva jeg kan prøve?
Har du åpnet filtret og rengjort rotor, aksling og rotorhus?
Der kan det samle seg dritt som hindrer rotoren å snurre med riktig hastighet,
Holder på nå.. Skal teste om det funker straks.. Det var ikke skittent, men en av de delene i rotoret var ganske slitt, så den er byttet ut med noe annet..
Fungerte fortsatt ikke..
Er den totalt død da?
Har ikke funnet noe info om Eheim 1013. Er den gått ut for mange år siden kan den ha sett bedre dager.
Kan tyde på at den drar inn luft et sted. Har du sjekket alt dette?

http://akvaforum.no/text.cfm?id=2195
Hei, du har en eheim 2013, hos Tropica i Trondheim hadde de egne numre for å forvirre kundene.

Dersom du klarer å pille av det blanke klistremerket det står 1013 på, vil du finne det orginale klistremerket fra Eheim.

Nå er det Eheim 2213 som har overtatt. Det meste er likt, men ikke rotoren...
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap