Eheim 2226 - pumper ikke vann.

Har kjøpt en brukt Eheim 2226 utv.pumpe av en her på forumet, og sliter litt med å få den i gang.
Har fylt bøtte med vann, men den vil ikke pumpe.
Det kommer en høy ulyd, høres litt ut som om den proppel dingsen slår inni veggen eller noe. Ventiler er åpne. Prøvde å starte kun lokket uten bøtta, og hører samme ulyd. Men propellen går rundt. Høres litt ut som om man rister klinkekuler inni et plastrør.
Problemet ligger i toppen, ikke i bøtta.

Bilde1 : høres ut som om denne propellen ikke sitter fast eller noe, men jeg får jo tredt den tynne greia helt igjennom!? Lokk og alt siter bra.



Etter nærmere undersøkelse viser det se at det er den magnet på propellen som slår.
Hva er galt?
Hvordan får jeg fikset dette?

Takker for innspill, er blank på dette området

Bare typisk dette her, når man har gledet seg lenge til noe...
Passet du på å fylle slangen på innsugssiden etter at filteret var fylt med vann?

Hadde samme problemet her og det var pga at den ikke kom i gang på grunn av luft i system mest trulig!
Ja, denne ulyden inntredde umiddelbart da kontakt ble plugget inn. Høres ut som om noe sitter feil inne i pumpa.
akvafil
Ja, denne ulyden inntredde umiddelbart da kontakt ble plugget inn. Høres ut som om noe sitter feil inne i pumpa.


Det kan kanskje være impeleren som er dårlig, helt sikker på at filteret er fylt med vann og ikke driver å trekker falsk luft?
Vil du gjøre en test. Ta ut rptoren. Hold så magnet delen med en hånd og prøv å snu propellen omden går rundt. Gjør den det er det feil i rotoren.

Pumper den fortsatt ikke så får du komme hit med den. Klarer jeg ikke å fikse den og så sant den er ikke skadet på noen måten så skal du få angre på kjøpet. Vi har en "angrefrist" loven her i landet, ikke det?
skal gi den et forsøk til.
Inaktiv bruker
Du mangler ikke bare en gummipropp i den ene enden av rotorstanga da? Mulig du har den, men kunne ikke se det ut i fra bildene dine. Det skal vel være en gummipropp i hver ende på rotorstanga på denne modellen og?
Ut i fra beskrivelsen på lyden så hører det ut som falsk luft, innsugsrøret er fylt med vann samt at du har pumpa litt manuelt på toppen av pumpelokket?
Nå virker den!

Putta utbåsern i ei bøtte på gulvet så jeg fikk hevert effekt. Dro 10 liter vann igjenom systemet før jeg startet. Dette gjorde susen.

Takk for tipset, Vidar Alfei !
Det var gutten sin det! Gratulerer!
hehe grattis, og er stort sett luft i systemet som gjør at disse pumpene ikke starter
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap