Tekniske spørsmål ang. juwel 240 rio

Jeg overtar ett Rio 240 liters akvarie i morgen.

Og har ett par spørsmål ang. dette akvariet:

Kan toppen tas av?
Hvordan er det å "rigge" opp utvendig pumpe til dette akvariet?
Hva slags lys bør man ha i det? (t8 rør)


Ett annet problem er at det blir mye bøttebæring for å fylle akvariet, og for vannskifter underveis. Går de ann å koble noe slanger til vask/dusj? Badet liger vis a' vis med stuen. Har dere noe råd ang. dette?

Plussmedlem
Toppen kan tas av. Det er armaturet som er selve "toppen" på Juwel-kar + noen "plastikkplater".

Utvendig pumpe/filter går også på Juwel.
Noen Juwel-kar må man kutte litt i plasten på topplokket for å få plass til slangene fra filteret.

Lys er smak og behag. Hagen lysrør er et godt alternativ.

Art. nr. 36-209 hos Biltema med tilhørende slange er kjekk å ha
Takker for svarene Loomis Dette hjalp meg masse.

Glad for å få vite at hele toppen kan tas av.

Modifisering er bare gøy for å få til ting, f.eks. slanger til ekstern pumpe.

Skal ta enn titt på hagen sine lysrør, da de som står i må skiftes...

Den koblingen fra biltema så jo fantastisk ut, men noe som jeg så som kan bli ett lite problem er at kranen på badet er noe bredere enn den vanlige kjøkkenkranen... Håper at denne passer, skal ut til biltema i morgen...

Når det gjelder skifte av vann i slike "større" kar kan det bli litt kjedelig med å bære mange bøtter, men har sett at flere dyrebutikker har lange slanger som de slamsuger med. Hvordan fungerer disse? Er det bare å finne en lang nok slange og la ledningen ligge på gulvet og legge den ned i en sluk?
Har ikke Juwel hatt det moro med å designe sine egne lysrør da, med lengder som ikke stemmer overens med alle andre?
Plussmedlem
vadav
Har ikke Juwel hatt det moro med å designe sine egne lysrør da, med lengder som ikke stemmer overens med alle andre?

HighLite (T5), ja.
Ikke T8.
Plussmedlem
Alexus
Når det gjelder skifte av vann i slike "større" kar kan det bli litt kjedelig med å bære mange bøtter, men har sett at flere dyrebutikker har lange slanger som de slamsuger med. Hvordan fungerer disse? Er det bare å finne en lang nok slange og la ledningen ligge på gulvet og legge den ned i en sluk?

Mulig det er disse du tenker på?
Voldsom sløsing med vann for suge ut annet vann, vil jeg si.
I tillegg er det varierende erfaring om hvor gode disse er.

Du trenger ikke å "slamsuge" så ofte. Så en vanlig slange fra karet og ned i sluket er like greit (Pass på småfisken )
Samme slangen som du kobler på Biltema sin geniale løsning...
Hehe. Jeg får vel finne på noe mac gyver aktig når det kommer til slamsugingen :p hehe.

men men. Gleder meg som bare det til i morgen. Endelig ett stort akvarie
Tilfeldig bekjentskap
© Jeanette Abelle
Reklame for plussmedlemskap