Små utvendige filtre - hva finnes?

Prøver å skaffe meg en oversikt over hva som finnes på markedet av utvendige filtre egnet for "små kar", altså 19-64 liter eller deromkring?. Savner av og til muligheten for større biologisk kapasitet enn det jeg får med innvendig filter i småkarene mine.

Vet Tetra Tech EX nylig kom med et filter (såkalt Ex400) til denne akvariestørrelsen, men de er vel neppe alene på markedet? Hvilke andre finnes?

Er forresten den minste Tetra Ex'en lansert i norge enda?
Am-top har endel små egnede utvendige filtere. (forutsatt at du er enig i at produsentens anbefaling bør deles på 2). De selges til 50% på tropehagen i hele september.
Ja deler alltid slike produsent-anbefalinger på to.

Men am-top? Hmm..... siste gang jeg så et utvendig am-top filter "i øynene" var da jeg pælma det til **** fordi det bare var faenskap med det....
Selv bruker jeg stort sett AM-TOP, da jeg får større overflate pr. krone jeg bruker. Men det er jo et billig merke så det finnes mange som ikke liker AM-TOP.

PS: Alfa Romeo og Fiat er motormessig bygd opp helt identisk, med de samme delene. Men logoen på bilen er forskjellig... Jfr: Am-Top og Eheim
Eheim Ecco er Eheims billigserie. Jeg brukte en Eheim Ecco i en 63 liter, og var godt fornøyd med det. Unntatt fiklingen med hendelen som fungerer både som låsemekanisme og håndtak. Der plundret jeg og knakk håndtaket et par ganger.
MEN, nå ser jeg at Eheim har kommet med en ny versjon, Eheim Ecco Pro, som virker å være forbedret variant av samme filteret.

For eksempel Eheim Ecco Pro 130, for akvarier mellom 60 og 130 liter.

Har lyst å prøve et sånt filter selv

Men så har du jo Eheim Liberty Hang-on filtere da! Det har jeg mange av!
Jeg anbefaler dem gjerne, de er supre og tar ingen plass ved siden av akvariet på gulvet heller slik tønnefiltere krever. Eheim Liberty 2041 kunne passe i en 60 liter. Eller hvorfor ikke kline til og ta Liberty 2042 med det samme? (for akvarier opptil 200 liter iflg. Eheim) Du kan enkelt justere vannflommen med den røde knappen foran på filteret.
Jeg har Liberty filtere i en haug kar, både 85 litere, 19 liter og 45 liter. Hadde dem i 63 litere også, før jeg solgte den reolen.
mona o
Eheim Ecco er Eheims billigserie.


Utifra det jeg har hørt, så er Am-Top også billig-varianten til Eheim. Er dette feil?
Det er vitakraft og eheim som har noenlunde identiske filter. Og dem har slått i sammen med startsett og det eheim har lys og slikt og vitakraft har pumpe.
Jeg har også i sin tid hørt dette med at AM-top er billigkopien av Eheim. Så jeg valgte å teste det selv også. Men jeg endte til slutt med å bytte det ut. En av de viktigste grunnene var at byggekvaliteten var dåligere. Lettere å ødelegge/ knekke en plast-del, f.eks. Men viktigste årsak var nok bråk - fra dag én på begge de utv. Am-top'ene våre.

Utformingen, filtermedieoppbyggingen osv er nok veldig lik eheim, ja - men kvaliteten og lydnivået er overhodet ikke sammenlignbart med eheim.

Eheim Ecco trøblet jeg med en del, sliter blant annet med at jeg ikek alltid har håndstyrke nok til å håndtere den "litt spesielle" låsemekaninsmen som Ecoo har (hadde?) (Hadde designerene på eheim en veldig dårlig uke da de fant opp ecco-filteret?)

Hang-on-filtere: jeg innbiller meg at de kun kan brukes på akvarier som er åpne? (Jeg har ikke det.) Er filtervolumet vesentlig større på disse enn innvendige filtre?

Har fluval noen små eksterne kanskje?

Finnes det "kinamerker" som har eksterne filtre som passer til små kar?

Hva har folk kommet over på Ebay?
Fluval har både 105 og 205. 105 er beregnet (i følge produsenten) for akvarier opptil 100 liter, og 205 for akvarier opptil 200 liter..
Det kommer an på hva man mener med små. Utvendige Fluval-filtre har en tendens til å være litt for høye til å få inn i skap - i hvert fall de større modellene. Forøvrig har jeg bare gode erfaringer med utvendige Fluval-filtre.

Kunne hang-on-filtre være noe? Da slipper man at de tar opp plass i akvariet, samtidig som man har sjansen til å kjøpe et som står for skikkelig overfiltrering, slik som f.eks. dette.
Man kan bruke Hang-On filtere selv om man har dekkglass, men dekkglasset må skjæres til. Det har jeg gjort i det eneste karet jeg har dekkglass til, 45 literen med reker og yngel. En åpning passe stor til at filteret kan henge der.

Jeg har faktisk også skåret ut en åpning i det heldekkende Akvastabil armaturet mitt på et av akvariene, slik at det ble bredt nok til å få plass til et hang-on filter. Disse armaturene har jo en smal åpning til slanger og filterrør, men jeg utvidet altså dette litt i bredden slik at hang-on filteret fikk plass. Fungerer strålende En baufil fikset den saken kjapt.

Pssst! Overse alt støvet, er dere snille... :P

[External Image]


[External Image]
Ser at Tetratec sin EX400 er på lager i Danmark (var ikke listet som på lager i går), så da er det kanskje ikke så lenge til vi ser den i Norge. Gjetter i så fall på en cirkapris på rundt 550-600kr.
Boyu har også noen små utvendige filter (EF-5, EF-10, EF-15), men har ingen kjennskap til verken pris eller brukbarhet på disse.
Jeg merker meg både det ene og andre tipset her jeg
Var jo flere tips her jeg kan komme til å teste ut i framtida.
Odd Magnus Meyer
Boyu har også noen små utvendige filter ([URLBLOCK1], [URLBLOCK2], [URLBLOCK3]), men har ingen kjennskap til verken pris eller brukbarhet på disse.


Dahls dyrerike er importør av Boyu- produkter, Thor har snakket om å få inn slike småfiltre.
Vet ikke hva som har skjedd ang det men en telefon til han vil kanskje gi noen svar?
Tilfeldig bekjentskap
© Anita Winsnes
Reklame for plussmedlemskap