Elektronisk ph kontoller, trenger hjelp

Hei
Jeg har i dag endelig fått meg Co2 sett.

Kjøpte et JBL profi3 sett, med magnetventil og elektronisk ph kontroller.

Så jeg kan stille inn nedre og øvre grense på ph og co2 vil etter det bli frigjort alt mellom min og max grense jeg stiller inn. Utrolig men sant, så enkelt....

Problemet er....

Når jeg stiller inn min. grense verdi på ph, så vil denne verdien også være på max. grense..... justerer jeg max, vil den være på min.....

Nå står den på 6.1, og co2 kommer hele tiden, selvfølgelig går da ph ned til under 6.1 og da stopper co2, men slår seg ikke på igjen før det er 6.5 i karet.... dette kan ta mange timer......

Er det noen som har erfaring med denne ph kontollen??? Og kan fortelle hvordan jeg skal få en bedre kontinuitet i co2 utslipp???

Jeg har lest bruksanvisningen maaaange ganger, er det noe jeg alikevel har gått glipp av???
At det tar så lang tid vil jeg tro har med at du har for lite "buffer" i vannet. Hva er KH ? Eller det kan være at det kommer for mye CO2 på en gang. Hvordan justerer du mengden CO2 ?
Hvor mye co2 som kommer i karet er jeg usikker på, jeg har justert co2 slik at ph ikke skal synke noe særlig mye, den har nå stått på 6.6 de siste timene. Så virker som at den går jevnt der, men hva skjer i natt da, når jeg skrur av? da vil vel ph gå opp litt??

Kh har jeg ikke målt ennå.

Hvordan vet jeg at jeg tilsetter nok evt for mye co2? Somsagt, jeg får ikke til programmeringen av ph kontrolleren, har kallibrert, det var en helt grei jobb...

Første gangen jeg prøvde i dag, gikk co2 av og på med et helvt minutts intervall, syntes det ble litt voldsomt....

Kh bør du måle med en gang. Det er jo i praksis den som styrer hvor mye CO2 anlegget ditt vil slippe ut. Du må ha kh tilsetninger i akvarier med CO2 gass styrt av ph-controller.

Lav kh gjør at det kun trengs sparsommelige mengder Co2 for å få ph ned dit. Da vil jo ph-controlleren stoppe tilførsel av mer Co2.

Har du derimot litt høyere kh, f.eks. 4, vil ph-controlleren sette i gang økt tilførsel av CO2 fordi det trengs da mer CO2 for å presse ph ned pga Kh'en på 4.

Altså; jo høyere kh du har, jo mer CO2 må anlegget pøse ut for at ph-controlleren skal klare å presse Ph ned igjen dit du har stilt den inn at du vil ha den.
Uff ja, som jeg selv tenkte meg det, litt innviklet for meg dette.....men.....

Jeg har egentlig konsentrert meg på ph'en jeg.....den har somnevnt ligget stabilt de siste timene på 6.6 og da står den måleklokka på trykkflasken på to streker under 2 bar...... det virker nok litt upresist, men nå skal jeg måle Kh.... tror det er noe jeg har gått glipp av, men blir så forvirra atte ;o(
Kh på 3 er kanskje bittelitt lavt, men litt tilsetning av natron eller natronbikarbonat (et pulver som også kalles KH+) vil få Co² anlegget ditt til å gi litt mere CO² i vannet.

Hos webzoo finner du billig [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=145&HKatID=]natronbikarbonat her[/URL]. De har også en fin tabell der man kan regne ut CO² innholdet ved å vite ph og kh-verdien.
Webzoo skriver:
"Det er veldig viktig i plante akvarier å holde en KH på ca. 6 - 7 . For mengden av oppløst CO2 i akvarietvannet styrer pH verdien. Ved å tilføre CO2 og ha en fast KH verdi kan du styre pH verdien, uten en fast KH verdi vil pH verdien svinge voldsomt med variasjonen på oppløst CO2 mengde, med stor risiko for fiske død.
"

[External Image]
Jeg har tilsatt bikarbonat i vannet, eller natron, kjøpte på Dahls. Men i natt har ph steget ( uten tilførsel av co2) til 7.02, fra 6.6, nå er både lys og co2 på igjen og ph synket til 6.6...... men jeg kan jo tilsette mer natron, hvis det er av betydning...

Problemet mitt er egentlig selve programmeringen av ph kontrolleren....
De jeg har pratet med sier at min grense på ph kan godt ligge på 6.3 og max på 6.7, så når ph ligger med co2 stabilt på 6.6, vil det si at det kommer co2 hele tiden. Hvis ikke må jeg jo tilsette store mengder co2, slik at ph synker og stiger fortere....men da høres også hele karet ut som et boblebad....

Hele poenget med dette er jo at når ph da kommer under 6.3 skal co2 slå seg av og over 6.7 slå seg på....
Slår du av co2 tilførselen om natta ? Om så, er det derfor ph stiger. Siden du har natron som buffer for kh, vil jo denne hele tiden presse ph opp. Om det ikke tilføres co2 for og presse den ned igjen vil den jo stige til den når sitt max nivå. Jeg kjører 24/7 med tilførsel av co2. Da vil den hele tiden holde seg innenfor nivået du har stilt inn controlleren på. Kluet er og få dette til og gå mest mulig jevnt. Nå driver jeg ikke med så mye planter lengre men jeg hadde kH på 5 og en ideal ph på 6,7. De fleste planter trives best med ph der omkring. Om du ikke har en bobble teller vil jeg anbefale deg dette. Det er en meget enkel måte for og sjekke hvor mye co2 du tilfører.
Takker, en bobleteller? ok, er det noe mål på hvor mye bobler? jeg har en reaktor og når det bobler mye ut av den så blir det boblebad, men den står lite på, og ph'en ligger jevt nå på 6.6.

1.Mener du at denne kan rusle og gå hele døgnet, for å holde ph jevn? Blir vel noen timer bortkastet co2, bortsett fra at ph er jevn hele tiden.

2.Og hvor kobler man på en bobleteller? Hva er poenget med en bobleteller?

3.Hvordan kan jeg se/finne ut hvor mange l/mg co2 det kommer?

Jeg må bare spørre slike dumme spørsmål,, bare for å få svar inn med skje så jeg snart skjønner dette.....

Jeg skal bytte vann på alle karene i huset i dag, så jeg kan øke kh til 5...

Ka du trur???
1. Ja det kan stå på hele tiden. Kan du og fiskene leve med litt ph svingninger er det bare å slå det av om natten. Da vil en flaske vare mye lengre.

2. Telleren settes på slangen mellom flaske og reaktor. Telleren fylles med vann slik at du kan se boblene. Fordelen er at det er mye enklere og justere mengden co2, siden du ser boblene. En plass mellom 1-2 bobler i sek er ofte greit.

3. Man får kjøpt diverse måleutstyr til det. Har selv aldri brukt det. Om man vet PH og KH kan man regne seg ut til co2 mengden man har i karet.. Siden jeg ikke er spesielt god på algebra og ligninger bruker jeg denne kalkulatoren som du finner nesderst i linken.

Jeg ville økt Kh til 4-5.
Da blir det bobleteller. Er det noe forskjell på slike tellerer eller en en bobleteller en bobleteller? ikke noe forskjell på merke og pris og kvalitet her???
De er stort sett like, noen mer fancy en andre. Tror ikke det spiller noen stor rolle.

Husk at du ikke får for mye co2 i karet. Om du bruker kalkulatoren vil du finne ppm nivået. Over 30 ppm er ikke bra for fiskene.

Eks:

PH 6,7 - KH 4 = 24 ppm. Øker du KH til 6 med samme PH, får du 36 ppm det er for mye. Jeg ville holdt meg rundt 24-26 ppm.
Jeg har nå kh på 4, i følge kalkulatroren er en ph på 6.6 og kh 4 for høyt.(30ppm)

øker jeg ph til 6.7 og kh på 4 er det 24 ppm.

Kh synes jeg er vanskelig å justere, og den er nå på 4, derfor velger jeg å legge meg på 6,7 i ph, da blir det 24 ppm. Burde være greit det da??

Forresten; jeg ser boblene som kommer i bunn av reaktoren, holder det ift ca 3 bobler pr sek?
Hei, mistenker at det er en liten misforståelse her. Det er iallefall ikke normalt at du setter øvre OG nedre grense på en ph-kontroller. Hele vitsen er jo å holde ph konstant så en grense er nok. Det er imidlertid vanlig at man har mulighet for å justere om magnetventilen skal åpnes ved høyere eller lavere verdi. I ferskvann med co2 er "høyere" vanlig da man vil åpne ventilen for å senke ph til settpunktet. "lavere" brukes vistnok i kalkreaktorer i saltvann.

Det er heller ikke nødvendig å slå av kontrolleren på natten da den selv stopper tilførselen av co2 når det ikke er nødvendig. Så lenge du får løst opp nok co2 i reaktoren kan du bare bruke tabellen over til å justere andelen co2 i akavaqriet.

Dråpeteller er heller ikke SÅ viktig da kontrolleren som regel holder seg innenfor 0.02 grader fra det den er satt til. Hvis PH svinger mye under det den er satt til kan det være greit å tilsette litt mindre co2 og hvis kontrolleren ikke klarer å senke PH til satt verdi bør det tilsettes mer. Hvis det kommer bobbler fra reaktoren er den feil innstilt eller klarer ikke løse opp nok co2.

-H
Noe som gjør det litt mer frustrerende for meg kan man si....

jeg har ikke planer om å slå av kontrollen, det er i tilfeller da hvor co2 skal stenges i takt med lyset....

reaktoren min er nesten lik denne, men når det kommer co2 gass ned i denne og bobblene ruller oppover, vil det jo kommer bobler ut av den i toppen....

jeg har ihvertfall grei ph og kh....

Oi, så du mener om jeg setter en øvre grense på kontrolleren ja, kanskje det!! hva burde den ligge på da? uff, nå er jeg sliten, har brynet huet på dette i hele helgen...
Pumpa som driver reaktoren skal skape så sterkt mottrykk at det ikke kommer bobbler ut på toppen. Men samtidig ikke nok til at det kommer ut gass på bunn. Optimalt vil hele spiralen være fylt med gass uten at det kommer bobbler ut av noen av endene.
Med de kontroller modellene jeg har hvert borti, så stiller du inn ønsket ph eks 6,74 som jeg bruker. De jeg har brukt tilfører da co2 mellom en øvre og nedre grense mellom 6,74. Hvor mye opp og ned husker jeg ikke i farten.

Grunnen til at jeg synes det er kjekt med en bobleteller er at det er så lett å justere co2 mengden siden du da ser det på boblene. Er ikke rare justeringen på manometret mellom eks 1 boble og 3 bobler. Som Bror nevner er det viktig at tilføringen er så jevn som mulig. Tilfører du for mye vil ph gå ned ganske så fort og tilførselen av co2 stoppes. Så det gjelder å finne akkurat nok mengde slik at ph holdes innefor det området som controlleren jobber i. Slik at man slipper at magnetventilen går av og på hele tiden. Da synes jeg det er greit å justere med bobler.

Du blir nok å bruke litt tid på dette i begynnelsen. Hvor mye natron du skal tilføre etter vannbytte for og holde KH der den bør være osv... Snart gjør du det i blinde
Og snart eksploderer plante veksten din.

Jeg starte opp mitt anlegg i discus karet for litt over en mnd siden, etter et år uten Co2. Plantene vokste ikke noe særlig. Nå er sverdplantene som var ca 20 cm snart 50 cm høye.
Må bare si meg enig i at en bobleteller kan være grei å ha da de nålventilene ofte har veldig kort vei fra stengt til åpen.

Øvre nedre grense for regulering er som regel "satt verdi" +- (tegnet for mindre en) 0,05. Dette for å beskytte magnetventilen som kan gå varm hvis den står å flagrer opp og igjen.
Jeg sliter nå ja, for kanskje en gang i minuttet kommer det en boble fra reaktoren. Men også en annen ting...hvor stor skal reaktoren være? det fulgte med 4 moduler til reaktoren og bare 2 av de var satt sammen, trodde kanskje de to andre var reserve, men mulig jeg bør sette på de to også?

Og en ting til, når co2 står lavt på, så plutselig stopper den opp, i dagg voknet jeg til ph 7 og da sto den slik som i går og da hadde jeg hele kvelden jevn ph på 6.6. Flasken er full, men skjønner ikke hvorfor den plutselig skal stoppe opp......

jer tror jeg skal høre med noen beskjente om de har tid til å komme en tur å hjelpe meg...

Skal prøve en siste gang etter ungene har kommet seg på skolen.
Tilfeldig bekjentskap
© Tonje Brudevold
Reklame for plussmedlemskap