Virkninger av strømstans i akvariet?

Har i det siste vært plaget med noen utfall av strømmen hjemme hos oss. Utfallene har variert i lengde fra 10min opp til over 2 timer.

Da vi i ettertid av disse utfallene har registrert en oppblomstring av sykdomstilfeller i karene (hvitprikk, "pop-eye" og misdannelser på fiskene), lurer vi på om dette har en sammenheng med bortfallet av strøm...

Er det noen der ute som har erfaringer/tanker rundt dette?

Har imidlertid en bestilling inne fra Komplett på 3 stk UPS'er som jeg håper skal løse litt av problemet...
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=320300
Når pumpene er uten strøm over såpass lang tid så må du regne med at en god del filterbakterier stryker med. Dette vil føre til oppblomstring av nitritt i karet, i verste fall også ammoniakk/ammonium. Nitritt kan meget vel forårsake såpass stress hos fiskene at de blir mottagelige for sykdom. Det er meget viktig å ha dråpetester for nitritt i huset slik at det er mulig å teste dette når slike ting skjer. Daglige 30% vannbytter sørger for at nitritten holdes i sjakk til bakteriene i filteret er kommet på fote igjen.

UPS-ene har jeg imidlertid ingen kjennskap til
Heisan
Den UPS ser fin ut den, med unntak av at batterikapasiteten ikke er allverdens. Får du bortfall på opptil 2 timer som du sier er det ikke mye hjelp. Vet ikke hvor mye du har koplet på hver enkel, men det kan kanskje være en ide å ikke kople på varmekolbene på denne, da det vel er denne som forbruker mest strøm. Da skulle vel batteritidentiden øke betraktelig.

Det er vel bakteriene som du er mest bekymret over?
Vi har relativt dyre UPS her i huset, og det er kun trådløst modem og en pc som er koblet på den, og da har vi ca en time før batteriet er flatt.

Jeg tror nok jeg kun ville koblet filteret på den, for å få lengst mulig levetid, de klarer seg alltids uten lys og varme i 2 timer Er det et litt større kar det er snakk om vil vanntempen være ganske stabil og ta lang tid før den synker nevneverdig.
Hadde selv strømstans i bl.a diskus karret for en drøy mnd siden.
Strømstansen varte i ca.5 timer.
Opplevde faktisk ikke noe negativt av det.
Målte vannverdiene nøye det 14 neste dagene, men så ikke noen forandringer på disse.
Så erfaringen min tilsier at filterbakteriene tåler ganske mange timer uten strøm før det blir kritisk.
Som sagt her sto pumpene i 5 timer, utvendige pumper, og enda så opplevde jeg ikke noen forskjell på vannet.
Så jeg tror vi akvarister må begynne å "innrømme"for oss selv at bakteriene i filteret tåler ganske mye mere enn det som er den vanlige meningen her på forumet.
Diskuskarret er et 660 l karr som driftes av en FX5 + powerhead med blåsvamp.
Så hadde baktereien tatt kvelden av den strømstansen, ja da burde jo diskusene mine ha tatt kvelden, noe dem ikke gjorde.

Jeg har også hatt maaange timers strømstans uten noen negativ effekt, men synes det er greit at man tar forhåndregler.
Er nøye med vannbytter etterpå f. eks. Er for ille om noen mister alle fiskene fordi jeg sier det gikk fint her.
Litt sånn "føre var"- regel kanskje?
Inaktiv bruker
Tante Astrid
Når pumpene er uten strøm over såpass lang tid så må du regne med at en god del filterbakterier stryker med. Dette vil føre til oppblomstring av nitritt i karet, i verste fall også ammoniakk/ammonium. Nitritt kan meget vel forårsake såpass stress hos fiskene at de blir mottagelige for sykdom. Det er meget viktig å ha dråpetester for nitritt i huset slik at det er mulig å teste dette når slike ting skjer. Daglige 30% vannbytter sørger for at nitritten holdes i sjakk til bakteriene i filteret er kommet på fote igjen. UPS-ene har jeg imidlertid ingen kjennskap til ;)


Har man mange akvarier og ustabilt strømnett, er det bare nødaggregat som duger.
UPS-er er ikke brukende til å holde kraftkrevende apparater i drift over mange timer, hvis man ikke har et anlegg til flere titalls tusen kroner i kjelleren noe jeg tror de fleste ikke har.
Jeg har en kriseplan v/strømsstans med en omformer fra biltema. Du kobler den til lighteren til bilen, og den produserer nok 220V til at alle de 3 filtrene mine fungerer. Har selvfølgelig eget hus og lang skjøteledning. Så er det bare å ringe E-verket og håpe at dem har et strømaggregat til utlån.

Jon
Ken Myrseth
her sto pumpene i 5 timer, utvendige pumper, og enda så opplevde jeg ikke noen forskjell på vannet. Så jeg tror vi akvarister må begynne å "innrømme"for oss selv at bakteriene i filteret tåler ganske mye mere enn det som er den vanlige meningen her på forumet. Diskuskarret er et 660 l karr som driftes av en FX5 + powerhead med blåsvamp.


En FX5 har jo ganske god plass inni, såvidt jeg har forstått. Hvor lenge filteret "overlever" uten strøm kommer vel an på to faktorer: Hvor mye oksygen bakteriene bruker, og hvor mye oksygen som er tilgjengelig.

Hvis du hadde relativt få bakterier (pga f.eks. nyrenset filter ELLER relativt lav belastning på filteret) og relativt mye oksygen (pga mye vann pga god plass i FX5), er det logisk at bakteriene overlevde lenge.

Hvis man derimot har et lite filter som har kjørt under stor belastning (også fullt av filtergugge), så er det mange oksygenhungrige bakterier der, og lite vann som kan gi lite oksygen. Og da tviler jeg på at bakteriene overlever like lenge.

Det karet vi opplevde dette i var det et godt innkjørt Eheim 2028 pro II.
Vi er usikker på hvor lenge den var borte (var på ferie, stansen ble oppdaget av feriepasseren), men tipper det var 12- 18 timer.
(Timeren indikerte noe + sist passeren var innom)
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap