Spørsmål i forhold til lys

Eg har fått med meg at lyset i karene bør stå på i 10-12 timer. Men er det samme når tid på døgnet dei er på? Ser at mange setter på timer slik at lyset er på fra 07-17 f.eks. Men eg liker jo å ha på lys i kara mine om kvelden. Er jo då eg har mulighet til å sitte å nyte synet av fiskene mine. Kan eg sette på lyset om morgonen og la det stå til eg legger meg på kvelden? Eller kan det blir for masse lys??
Når på døgnet lyset er på spiller ingen rolle, så lenge du ikke har det på i mer enn 10 timer. Noen mener 10-12, men jeg synes 10 er nok hvis du har planter.
I malawi karet mitt står lyset på fra klokken 10:00 til klokken 21:30. Dette utgjør 11,5 timer, og jeg må derfor skrape alger deretter
akvafil
Når på døgnet lyset er på spiller ingen rolle, så lenge du ikke har det på i mer enn 10 timer. Noen mener 10-12, men jeg synes 10 er nok hvis du har planter. I malawi karet mitt står lyset på fra klokken 10:00 til klokken 21:30. Dette utgjør 11,5 timer, og jeg må derfor skrape alger deretter ;)


Hmm, då bør eg ha meg en timer då, og la det stå på fra f.eks. 12-22. Det blir vell for lite lys fra 15-23...?
Jeg lar lyset skru seg på i halv to tiden på ettermiddagen i karet på stua, og lar det stå på til halv tolv. Men nå har jeg gamle T5 rør der (skal hente de nye i kveld! ) så når jeg får på de nye tror jeg at jeg vil gå ned til 8 timer. Mener å huske at noen har rådet meg til det. Var noe med at plantene ikke klarer å ta nytte av mer en 8 timer lys? Men dette husker jeg bare helt vagt og det gjelder vel helst planteakvarier med mye lys og co2 . For fiskene har det nok ikke noe å si.
Poenget er iallfall at lyset ikkje bør stå på heile dagen har eg skjønt. Har prøvd å søke på timer på webzoo men finn ingen, noen som har link til timer på nett?
De selger timere på Chlas Ohlson, Biltema, Bildeler, Bilxtra (tipper jeg) og Elkjøp ihvertfall. Kanskje like enkelt for deg å kjøpe det på en slik butikk som å bestille på nett. Det finnes både digitale og slike som er som ei rund klokke der du trykker ned et hakk for hvert kvarter det skal være på (vanskelig å beskrive, men veldig enkel)
krispy
Poenget er iallfall at lyset ikkje bør stå på heile dagen har eg skjønt. Har prøvd å søke på timer på webzoo men finn ingen, noen som har link til timer på nett?


Dra på biltema i Ålesund.
akvafil
[QUOTE=krispy]Poenget er iallfall at lyset ikkje bør stå på heile dagen har eg skjønt. Har prøvd å søke på timer på webzoo men finn ingen, noen som har link til timer på nett?


Dra på biltema i Ålesund.

Hehe, skal til byen i morgen så eg får stikke en tur innom, takker
Tilfeldig bekjentskap
© Birger A
Reklame for plussmedlemskap