Da pumpa ble tett

Da jeg startet opp 128 literen så satte jeg inn en innkjørt fluvalpumpe 2 - opp til 90 liter . Lite, men det jeg hadde.

Men så har jeg sittet her da og sett på at fiskene har supet luft i vannflaten. Og jeg har sittet og undret meg over hvor lite bevegelse det var i vannet ...... merkelig, pumpa har da ikke pleid å være såå dårlig ??

Så var det til å komme seg opp av sofaen og undersøke nærmere. Joda, pumpa virket men vannet rant liksom bare ut av den.

Klødde meg i hodet - og fikk til slutt demontert den *rødme*, den satt skikkelig fast skal jg bare si, hehe. Men fikk alt fra hverandre. Og skumgummien inni der var TYKK av slim og gørr. Så dette klemte jeg ut i vannet - for å ta vare på de gode bakteriene. Deretter satte jeg alt sammen, og satte i kontakten ....... INGENTING skjedd .....

men heldigvis så var det bare for mye graps inni der med propellen, og etter litt mer rengjøring, funket pumpen som bare det !!! Den spruter vannet ut og det sildrer som bare det . Masse oksygen til fiskene

Men det er temmelig grisete oppi der etter filtergrumset. Håper det legger seg snart.


Iallefall - nå virker pumpen
Du har altfor liten pumpe til et 128 l karr.
Bruker selv en fluval 2+ i et 54 l karr, og den er nesten forliten der.
Man kan ofte dele det produsenten sier på 2 ang kapasitet på pumpene.
Fluval 2+ er knapt brukbar til karr på 50 l.
Jeg vet den er forliten, har bestilling på ny pumpe som kommer over helgen.

Men det hjelp å rense den, og den blåser masse vann og luft ned i akvariet nå, så jeg håper den gjør jobben til den nye pumpen kommer
sessan
Men det er temmelig grisete oppi der etter filtergrumset. Håper det legger seg snart. Iallefall - nå virker pumpen :-)


Unnskyld meg, men renset du filterpumpen OPPI akvariet....? Vet ikke helt hva du tenkte på her, men...

Det er jo meningen at man skal rense den i en bøtte akvarievann, og så tømme gørra i do. Kaste det altså. Ikke i akvariet. Der må jo filteret som du nettopp renset, bare jobbe og suge opp alt det samme avfallet igjen....
Jeg trodde jeg gjorde noe lurt ...... *rødme*.

Det var jo dette da med å kick starte et akvarium med gammelt filtergrums.

Så jeg tenkte at om jeg kastet grumset i do, så mistet det jo virkningen sin ....

Men det ble et forferdelig griseri da Nå har det endelig begynt å legge seg ,,,,, så må jeg vel snart slamsuge også .....

Jaja, det er lett å være etterpåklok .... jeg tenkte på det nemlig -. men det var etter at skaden var gjort.
Tror nok jeg ville ha tatt en skikkelig runde slamsuging, ja

Når du kickstarter et filter så tar vi filtergugga rett oppi filteret og den nye svampen. Ikke i alvarievannet i håp om at pumpa skal suge det til seg før det eventuelt lander som et slør over planter og innredning Dette er kanskje noe som ikke blir presisert godt nok (har lest om flere som har skvist svampen rett i vannet, så du er ikke alene!!).

Når det gjelder rens, så er allerede filteret godt i gang, så kickstart er ikke lengre et tema. Ved rens av filteret tapper du noen liter akvarievann i en bøtte, og skviser ut det værste grumset. Så lenge du ikke skurer og vrir alt for mye vil det være igjen nok bakterier inni svampen til å holde filteret i gang

Du har veldig lite filter i et såpass stort kar, og det er sannsynligvis derfor filteret går tett fort. Du burde prøve å få tak i et større filter så fort som mulig, og imens er det ikke annet å gjøre enn å følge nøye med så det ikke går potte tett uten at du legger merke til det. Med et lite filter kan du også ha mindre fisk, siden filterets evne til å kvitte seg med avfall har mye å si i forhold til hvor mye fisk du kan ha. Har du mer fisk enn filteret talker kan du få nitritt - selv om filteret egentlig er godt innkjørt
Hehe takk for presisering, jeg har missforstått fullstendig jeg med oppstart både på dette og på europriskaret. Grapset oppi masse grums og kunne ikke forstå hvorfor alt var så "støvet" nedi der.

Pumpe er bestillt og forhåpentligvis i posten i dag, så er jeg heldig får jeg den rett over helgen.

Dette er en fluval 3 pumpe som er hakket større enn den som jeg har nå.

Men skal jeg ta litt av filtersvampen og legge i den nye pumpa? Eller holder det å gni dem mot hverandre og så starte opp den nye pumpa?
Har du mulighet til å la begge filterne gå i 128 literen noen uker? Det hadde vært det beste, minst mulig risiko for feilskjær da.

Ja det burde gå greit. Smart løsning

Men det blir ikke for mye strøm i vannet da? Scalarene liker jo best rolig vann.
Nei, det kan jeg aldri tenke meg. Fluval 3+ er også egentlig for liten for en 128 liter, og både 2+ og 3+ kan justeres med tanke på vannutstrømning. Så det er jo bare å justere strømmen så går nok det bra.

Å vri utblåsen mot bakveggen kan også hjelpe

EDIT:
om du ikke har gjort det med den fluvalen du har nå, burde du absolutt modifisere den nye 3+ med blåfilter før du setter igang. Det filtermaterialet som er med er rett og slett for pinglete, og spesielt i en 128 liter.
sessan
Men det blir ikke for mye strøm i vannet da? Scalarene liker jo best rolig vann.


Det er nok bedre at de misliker sirkulasjonen, enn at de dør av nitrittforgiftning
Så skal man velge mellom to onder, får man velge det som gjør minst skade.

Som nevnt i innlegget over her, så har du igjen dessverre valgt et for lite filter til 128 literen. Man bør faktisk alltid legge på en god del liter på filterprodusentens anbefalinger. Man kan nesten doble det uten at det gjør noe. F.eks. anbefaler Eheim at Eheim Liberty modell 2040 passer til akvarier opptil 75 liter. Jeg har dem i 19 og 45 liter. Ville ikke brukt dem i noe større egentlig.

Samme type filter, Liberty, men modell 2042, anbefales av produsenten til akvarier opptil 200 liter. Jeg ville ikke hatt dem i noe større enn ca 100 - kanskje 130 liter. Selv bruker jeg dem i 85 liters kar. Her har jeg altså under halvparten av antall liter filterprodusenten sier filteret kan brukes til. Jeg har litt å gå på, kan man si.

Det er alltid et stort pluss og en enorm fordel å ha godt med ekstra filterkapasitet å gå på. Det gjør at feil man begår eller ting som skjer "tilgis" litt lettere og ikke får så store ringvirkninger på fiskene i akvariet.
Jeg har i tillegg modifisert alle Libery-filterne mine, for å øke den biologiske kapasiteten betraktelig.
Artikkel om modifisering av Fluval-filtere (for å øke filterkapasiteten) finner du her på AF.
Den får duge midlertidig til jeg får bedre råd, det er ganske dyrt å kjøpe inn ting til akvariet. Har en forsendelse på vei nå med diverse + pumpe som sikkert kommer opp i 1500 kr, og det er mye når det skal tas av de 4500 jeg har i mnd.

jeg får heller kjøre med to pumper i akvariet siden jeg alt har en i gang. Jeg trodde den fluvalpumpa var grei nok jeg siden den skulle passe til akvarier opp til 130 liter.

Nå har jeg lest artikkelen. Det var en god ide. Må se om jeg får tak i slikt blått filtermateriale.
Ja, lar du begge gå samtidig, så er kapasiteten bedre.
Bare vri utblåset på den største av dem inn i et hjørne eller mot sideglasset f.eks., så unngår du at f.eks. scalarene blåses hit og dit som et seil
god ide.

coryene er foresten helt rare, de svømmer mot strømmen, hehe de liker visst litt motstand - fisketredemølle
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap