Nye lysrør til gammel armatur

Hei!
Jeg har kjøpt et 120liters rammeakvarium brukt, det har lokk i rustfri tynnplate, med plass til to 60 cm lysrør under dekkglass. Eieren hadde brukt vanlige philips baderoms-rør, 2x18 W.

Så det jeg lurer på er hva slags lysrør(beregnet på akvarium) jeg kan kjøpe, og bruke sammen med det elektriske opplegget som er i lokket originalt, og om det finnes? Har kikket litt inne på div. nettbutikker, men finner stort sett bare rør som følger med armatur, holdere o.l.. Nå skal det nevnes at jeg ikke er noe elektrisk geni, så det kan hende jeg har misforstått. Flott om noen har noen tips i alle fall!

Skal ikke ha noen voldsomt avanserte planter her, og vil helst ikke ha noe som fører til voldsom algevekst..har omtrent alt å lære på lys-området:P

P.S: Prøvde å legge ved bilder, men finner ikke de nødvendige kablene..hater kabler.

På forhånd takk for all hjelp!
Plussmedlem
18 W er standard T8-lysrør som er ca. 60 cm.
Her ser du en produktomtale av noen lysrør som mange bruker til akvarium.
Disse selges bl.a. på Tropefisk.no og Aquamanias.no.
Porto og emballasje koster - så det kan gjerne være like lønnsomt å kjøpe slikt i den nærmeste dyrebutikken.
Eventuelt kan du kjøpe lysrør i lampeforretningen. Det er en rimeligere løsning og holder sikkert til ditt behov
Husk at du også må bytte tennere sammen med lysstoffrørene.

Anbefaler dagslysrør. De kan du bl.a. få kjøpt hos biltema.

Dersom du vil at rørene skal holde lenger og ikke blinke under oppstart, kan du kjøpe deg elektroniske tennere.(Istedet for de vanlige engangstennerene.) De koster en 50 lapp pr stk hos claes Ohlson. Disse trenger du ikke skifte senere.
Tennere ja..:p
Ok, da gjør vi det kanskje sånn da Jeg vet ikke hva tennere er, men det vet vel sikkert samboeren min! hehe.
Skal på biltema å kjøpe litt akvariestæsj på mandag, så fikser det da
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap