Innspill ønskes til planlagt sump

Jeg har da kjøpt meg en Rio 400 akvarium og med det følgte det sump, sumpen er på ca 125liter, 78x40x40. Den er stor nok i alle fall.

Sumpen er ikke delt opp i flere seksjoner, så jeg må ordne det.

Sumpen fra siden:
[External Image]

Filtermedia:
Seksjoner fra høyre til venstre:

rød - hvit, 10cm med mellom grov blåfilter svamp (om det finnes)
grønt - rødt, 20cm med fin blåfiltersvamp
blått - grønt, 14cm med bioballer
lilla - blått, 14cm keramikkrør
lyseblått - lilla, 10cm aktivkull
hvit - lyseblått10cm torv

Pluss et forfilter hvor det vil være den groveste svampen/vatten.

Har tenkt litt på inn og ut rørene fra sumpen. (har planer om å plassere pumpen utenfor. ) Og har tenkt å lage røret som tilfører vann til sumpen slik:
[External Image]

Mens den som tar ut vann vil være nesten lik bare det vil være hull på sidene og i bunnen og ikke på toppen. Jeg har tenkt å tette røret i enden, og hullene på tilførsel røret vil ha en areal ca like stort som det innvendige arealet til røret, mens utførsel røret vil ha mellom 5 og 10% større areal enn det innvendige arealet på røret.

Tilførsel røret vil være over vannoverflaten, slik at drypper ned i sumpen, dette for å oksygenrike vannet. Under røret så vil den mellom grove svampen være.

Utførsel røret vil være akkurat under vannoverflaten. Og rett under vil torven være (i poser).

Sikkerhet:
Jeg har tenkt til å ha to nivåbrytere for pumpen (en ekstra i tilfelle den andre ryker) slik at hvis vann nivået synker lavere enn et bestemt punkt vil pumpen slås av.

Og mellom pumpen og akvariumet, på røret som tilfører vann til akvariumet skal det være en kuleventil som er godkjent for tappevann. Slik at vannet kan kun strømme ut av pumpa og ikke tilbake. Hvis strømmen går så vil ikke vannet renne tilbake til sumpen.

Allikevel så skal jeg ha 5-8 cm klaring fra vannoverflaten til kanten slik at jeg får en 15 - 25 liter sikkerhets margin. Hvis jeg finner ut at det går mer enn 15 liter med vann i røret som tilfører vann til sumpen, så skal jeg borre et hull og legge en slange til et bøtte e.l. Evt en elektrisk ventil i røret, hvis jeg finner en rimelig en.

Sirkulasjonspumpen blir nok en Aqua-Medic Oceanrunner 2500. Og luftpumpe for bioballene og keramikkrørene vil være en Eheim Air 400.

Og så et bilde av karet:
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]

Sumpen:
[External Image]

Planlagt sump i 3D:
[External Image]

Hva tror dere om dette?
hmm, lite respons her. Ble kanskje litt mye å lese. :/

Uansett har lest enda mer og funnet ut at kull er noe tull. Dermed så blir det byttet ut med lavastein og keramikkrør blir også byttet med lava stein. Og bioballer blir byttet ut heller med noe som har samme funksjon, men istednofr baller så ser dem mer ut som pasta hjul.

Setter pris på om det er noen med sump erfaring som kan si om dette vil funke, eller om det er noe jeg bør forandre.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap