Co2/o2

Ønsker å gi plantene mine best mulig levevilkår, vurderer derfor å få i gang noen enkle co2 systemer, tenker på Søchting Carbonator til 125 literen og Tetra CO2- optimat til 110 literen (skal ikke ha så mye planter i den ) og 64 literen (for ikke å bruke mye plass). Med disse systemene har jeg vel kommet fram til at jeg må ha noe oksygen inn på natta, tenkte å løse dette med en styrt luftpumpe som skal forsyne alle 3, men hvor stor må pumpa være da?

Hva slags erfaring har dere med slike systemer?

Forslag på støysvake luftpumper mottas også
Jeg hadde en 370 liters malawi tank for en del år siden hvor det var for lite oksygen. Faktisk så tror jeg kvaliteten på luftesteinen er viktigere enn kapasiteten på pumpen (men det finnes naturligvis en grense der også). Noen av de billige luftesteinene lager bare noen få store bobler men jeg fikk tak i en flettet "tøy" slange som var fylt med grus og den lagde langt flere små fine bobler og det er viktig da oksygenopptaket blir større da. de billige gikk også i oppløsning etter en stund. Jeg har søkt etter en slik slange igjen men finner ingenting.
CO2 er enkel å lage selv eller kjøpe ferdig som gassflasker.
O2 er en helt annen sak. Brann og eksplosjonsfaren er stor og må behandles med stor forsiktighet.

Nå regner jeg ikke med at du skal tilsette ren O2, men at du trenger å få luftet vannet for å gjenopprette gassbalansen i vannet. Den beste, enkleste er da å skape sirkulasjon i vannet. Jeg regner med at du har sirkulasjon i vannet for å spre CO2'en og da trenger du ikke noe mere for å en gasslikevekt mellom vannet og den atmosfæriske luften. (såfremt du da ikke har en kraftig proteinhinne på overflaten da.)

Ved bruk av luftpumpe og en luftstein, tilfører du vannet minimalt med O2. Men det får er en sirkulasjon av vann da luftboblene "drar" med seg vann opp gjennom vannsøylen og bringer bunnvannet til overflaten der gassutvekslingen skjer.

Tanken var vel i utgangspunktet slik att disse enkle co2 systemene avgir co2 hele døgnet, når lyset er på brukes denne. Men når det er mørkt brukes ingen co2 (mens co2 system, fisker og planter frigir co2). I hodet mitt er det da noe som sier at det må inn noe luft i tilleg (om bare for sikkerhets skyld). Har lest meg fram til at det er best å holde overflatevannet rolig når en har co2 anlegg.

Nå blir det vel ett anlegg til, ble med en 105 liter fra dagens akvarieauksjon i oslo (Fy hvor gøy det var)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap