Lysarmaturproblemer

jeg har slitt lenge med å få bestillt opp nye lysrør til mitt akvarium gjennom min dyrebutikk. dette er vistnok fordi dyrebutikkens lager ikke har dette akvariet,ei heller lysrørene, lengre i produksjon.
Er det noen der ute som aner hvilke lysrør som kan erstatte Resun D 25 w 10000k? har 3 stk av disse,og mitt siste gikk nylig her om dagen. et akvarium uten lys er ikke særlig gøy.

-men til mitt tekniske problem: da mitt første lysrør gikk, tok jeg det ut og brakte det til dyrebutikken. nå har akvariet mitt stått uten dette lysrøret siden da, og jeg lurer på om det er fare for å ha fått fukt inni der som lysrøret skal? åpnet lokket på akvariet idag og ble skremt av en knakende lyd og så kom det noe røyk. jeg røsket ut kontakten i en farlig til fart, for elektonikk er ikke min sterkeste side for å si det slik.
(har forresten akvariet: resun cm 800 220 ltr. )
-det jeg lurer på er om lysarmaturet mitt er ødelagt av fukt,ettersom det sprakte og begynnte å ryke? har ikke tatt ut noen av de 3 sikringene som står der. men det virken som om de var ifra en annen ''sak'' hvor sprakingen og røyken kom fra. er ike helt sikker på hva denne tingen er for noe.
-har hatt akvariet i litt over et år,og ikke opplevd noe slikt tidligere.

bør jeg eventuelt kontakte en elektiker for å se på dette, eller er det bare å bestille nytt lysarmatur med en eneste gang?
eller er alt i den fineste orden,så fort jeg får nye lysrør på plass?
-gjør det noe om sikringene er i,men at lysrøret ikke er det?
har ikke skrudd på noe annet lys,enn det ene lyset som fungerte.

håper det er noen her ute som har litt peiling på dette.
mona

resun lysrør er uansett noe drit, greide å ødelegge vasspest til og med. hvertfall 18w rørene dems er standard størrelse, så du kan bruke hva som helst merke bare lengden passer.

og det tekniske, vel tror nok armaturet har gått føyken ja.. har du tatt ut lysrøret så er det åpent inn til det elektriske selv om du har fuktsikringskoppene på-

har selv ett resun kar, bare mindre. når mitt armatur gikk istykker tok jeg rett og slett å bestillte nytt armatur fra en webbutikk, og skaffet et dekkglass hos en glassmester. du kan jo og snakke med butikken, men er karet gått ut av produksjon er det vel lite sannsynlig de har ett armatur på lager
har forstått at resun lysrør er noe drit ja :p
skal se på nettet om jeg finner noen lysrør med riktig lengde.
er ikke helt enkelt,da lysrørene ikke står nedskrevet med cm lengde. kun watt og type og slikt. det hjelper ikke meg no særlig.

men..spørs vel heller om jeg må prøve å finne et matchende lysarmatur og hele pakken istedenfor da om det er mulig. eller MÅ det være det lysarmaturet som hører til akvariet? litt dumt hvis de ikke har akvarie utstyret lengre,så jeg må kjøpe meg et helt nytt akvarium istedenfor bare lysarmatur...
skal høre med butikken først og frems,så får jeg se hvor dette fører.
nei, jeg kjøpte armatur fra webzoo jeg. merk, at da blir det jo ikke heldekkende. du må bare passe på at glassplata passer. hvertfall mitt resun kar har oppheng for dekkplate så det var ikke noe problem. jeg betalte 150 kr for glassplata, ditt kar er jo større men dyrt er det ikke. det er armaturet som koster.

lendge er ikke så viktig da siden mine rør var standard lengde er nok dine det og, men jeg vet ikke hvor vanlige 25w rør er.

slik ser mitt ut med nytt armatur. ikke problem i det hele tatt
jeg har sett armaturer som mitt før,og mener det er mulig å kjøpe det løst. jeg må bare skru det fast i lokket og muligens bytte ut ledninger eller noe. har ikke sett så hardt på det med ledningene da, men tror ikke man må bytte de og. hvis det ikke er mulig,må jo glassplate med lysarmatur på toppen være eneste løsning. lys må man jo ha uansett :p
-er vel armaturet som koster ja.kommer ikke som noe sjokk det :p
-er ikke så viktig for meg hvor mange watt et lysrør er. mener å ha lest at pr liter vann skal det 1 watt til. og da burde vel mitt karr vært på 220 w tilsammens. jeg har kun hatt 75 w, så om watt-regelen stemmer, har jeg vært laaangt under hva som burde være, med tanke på lysmengde.

ikke rart at plantene mine ikke vil seg iallefall. mulig det kan være feil bruk av plantenæring og. har lest litt rundt og funnet ut at jeg heller skulle ha brukt næring i form av kuler/sticks i sanden,isteden for bare flytende. jeg bruker nemlig mest sverdplanter og slikt. de er iallefall de som klarer seg best av det jeg prøver av planter :p
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap