Fluval eller elite?

jeg skal kjøpe et filter til min 13 liter, men så tenker jeg bør jeg velge fluval +1( 227,- ) eller elite stingray 5 ( 99,- )
jeg vet jo selfølgelig at fluval +1 er mye bedre, men jeg er jo bare 13 år og er jo ikke akkurat tjukk av penger.
lager elite stingray 5 mye støy, skal jo ha akvariume på rommet mitt der jeg sover og jeg har et filter drevet av luftpumpe, og den luftpumpen bråker no sinnsykt!
Jeg vet at fluval+1 er stillegående, og vet egentlig mye om fluval +1 men det jeg ikke vet noe om er elite
Jeg brukte et stingray filter i et lite kar på soverommet i vinter. Jeg synes ikke at de bråkte i det hele tatt. Men, det er ikke så innmari enkelt å gjøre filteret reke/yngelsikkert. Fikk da tilslutt lagd et passende hull i en bit blåsvamp og tredd på, men det var litt knoting en stund (men så har jeg 12 tommeltotter også).

Filterinnmaten bør byttes, skal vel gå an å stappe hele greia full av terninger med blåsvamp fremfor de to kassettene som også inneholder kull. Jeg gjorde i hvert fall det og merket ikke noe galt.

Fluval er nok et bedre/enklere filter, også fordi det er mindre. Stingray filtrene er overraskende store, og den merkelige utformingen gjør det liksom ikke noe mindre.

Men, for en tynn 13-årig lommebok er det helt greit synes jeg
har funnet ut at hvis jeg kjøper på webzoo istedet for tropefisk så koster det bare 2 kroner ekstra, men da for jeg fluval 1
men skal jo også kjøpe litt ekstra crypto og flytende plantenæring

men har litt lurt på hvordan man bruker crypto, skal man putte inn en tablett hver gang man skifter vann, eller hvordan gjør man det?
Crypto er bare nødvendig til planter med mye røtter. De stikkes da ned i bunnlaget rundt plantene ca en gang i måneden. Har du bare stilkplanter så er det ikke nødvendig med tabletter, da holder det med den flytende gjødselen. Tipser om at det vanligvis ikke er nødvendig med full dose av flytende gjødsel i "vanlige" kar med normal belysning. Selv bruker jeg bare en fjerdedel i mine.

Må forresten si at jeg ville anbefalt Fluvalen om du skal ha den på soverommet. Den er helt stillegående. Har et slikt gående i et kar på rommet som jeg sover i også
Ja, ikke tvil om at fluvalen er bedre dersom du har råd
Tilfeldig bekjentskap
© Julie Nilssen
Reklame for plussmedlemskap