Innkjøring av innvendig pumpe?


Kor lenge må ei lita innvendig pumpe gå i et godt innkjørt akvarie.?
Tenkte å ta i bruk eit 28L akvarie og bruke det til yngelkar.
Har en haug med corydorasyngel og nokre ancistrusyngel som eg da kunne flytte over.
Tante Astrid
Ser forresten nå at du har flere kar så da kan du får prosessen enda raskere i gang. Ta ut svampen fra en av filtrene som er innkjørt og skvis det guffne vannet over filtermaterialet i det nye filteret. Da vil du få kickstartet filteret ditt og, hvis du er heldig og ikke får nitritt etter 2-3 uker, så kan du starte forsiktig med å sette inn noen få fisk. Mat gjerne karet i disse ukene så de bakteriene du har fått overført har noe å jobbe med. Enkelte ganger kan det hende at du ikke får nitritt i det hele tatt med denne metoden, men for sikkerhets skyld ville jeg ventet de 2-3 ukene siden det først er da nitritt begynner å vise seg under vanlig innkjøring uten kickstart.


Det er som du leser nitriten som er problemet med å starte filteret. ta deg god tid.
Men når du ha yngel er det ikke så lett å ta god tid. Det første karet jeg hadde tok jeg vann og fisker i samme dag, og ingen døde, men yngel er ikke like hardføre som voksen fisk.

ja, tenkte på å kickstarte, lurte berre på å la det gå i 120L til eg skal ta yngelakvariet i bruk. Men vis eg kickstarta det og så let det gå vidare i 120L
vil det gå bra. Ynglane går no i et plastkar med luftestein,og der skifter eg alt kvar dag. Dei er for små enno synes eg til å flytte dei. Tenkte berre å gjer klar pumpa.
Om du kan kickstarte og deretter la filteret gå i 120literen til du trenger det så er jo det perfekt

Da får de bakteriekulturen, og den holdes ved like og utvikles i et kar som har belastning slik at bakteriene hele tiden får noe å jobbe med
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Weflen aka akvafil
Reklame for plussmedlemskap