Dette forundrer meg. egentlig str på jebo salongbord?

I annonsen står det 140 liter, men 1200mm*650mm i str, og det er like dypt som bredt...noen som vet egentlig antall liter i disse bordene?
tror det er oppsahl dyrebutikk det heter de som er jeboleverandører.
Har et slikt og nå tviler jeg så på str..
Jeg tror de oppgir målene på bordet, ikke selve "glasskassen" som fiskene er i. Det er jo kanter rundt bordplaten osv.

Vil du vite hvor mange liter ditt er, så mål "akvariet", dvs kun den firkanten som rommer vann. Lengde, bredde og høyde skal ganges med hverandre og summen skal deles på tusen. Da får du literantallet.

Eksempel på hvordan man regner ut literantallet på et akvarium:

Lengde 120 cm x Bredde 40 cm x Høyde 40 cm = 192000,
som deles på 1000 = 192 liter
glasset på disse står helt i ytterrammen, og det er vann helt ut, men fire hjørner på 10*10 cm ca stikker inn i karret...
120 cm x 65 cm x 65 cm = 507 liter....
Du sier du har dette selv. Men jeg skjønner ikke helt dette, for man skulle jo tro at en person merket at dette umulig kan være 140 liter.... jeg mener, tenk bare på mengden sand eller grus som må til i en femhundre liter kontra et på bare hundreogførti...








De er ca 140 l de bordene der.
Akvariemål
har kommet over ett hjørnekar som jeg ikke er sikker på str. på?
hvordan måler man disse hjørnekarene?
sarping
har kommet over ett hjørnekar som jeg ikke er sikker på str. på? hvordan måler man disse hjørnekarene?

Måler veggene som møtes i 90grader. Gang disse og dele på to - det blir arealet av trekanten - så gange med høyden og dele på 1000. Da har du liter.
mona o
Jeg tror de oppgir målene på bordet, ikke selve "glasskassen" som fiskene er i. Det er jo kanter rundt bordplaten osv. Vil du vite hvor mange liter ditt er, så mål "akvariet", dvs kun den firkanten som rommer vann. Lengde, bredde og høyde skal ganges med hverandre og summen skal deles på tusen. Da får du literantallet. Eksempel på hvordan man regner ut literantallet på et akvarium: Lengde 120 cm x Bredde 40 cm x Høyde 40 cm = 192000, som deles på 1000 = 192 liter


eller så kan du gjøre om til Dm, da Dm3 er liter vol.
så 120 cm er 12dm. 40 cm 4dm
12x4x4 =192l.
Den riktige formelen for utregning av hjørnekar er: (Pi*R*R*H)/4.
For mitt Trigon hjørnekar blir da regnestykket som følger:
(3,14*87*87*65):4=386208,225 :100=386 liter, altså noe større en oppgitt.
Vipsen
[QUOTE=sarping]har kommet over ett hjørnekar som jeg ikke er sikker på str. på? hvordan måler man disse hjørnekarene?

Måler veggene som møtes i 90grader. Gang disse og dele på to - det blir arealet av trekanten - så gange med høyden og dele på 1000. Da har du liter.
Vipsen, Takk for det
Buet front ja *plystre*
Jon Bruce
Den riktige formelen for utregning av hjørnekar er: (Pi*R*R*H)/4. For mitt Trigon hjørnekar blir da regnestykket som følger: (3,14*87*87*65):4=386208,225 :100=386 liter, altså noe større en oppgitt.


Da har du regnet med at akvariet er en kvart sirkel. Et sånt har jeg aldri sett.
De fleste hjørnekat er trekantet, men frontglasset er litt buet. Radiusen på dette glasset er kanskje 2 - 3 meter. Da får du en ganske mye mer komplisert formel. Det enkleste er å regne karet som en trekant og legge til bittelitt. Det litervolumet du har fått oppgitt er antagelig riktig.
Vel, i følge tommestokken min så er faktisk mitt Trigonkar en kvart sirkel, avstanden fra spissen av trekanten til fronten av karet er helt lik i hele buen.
Jeg målte en gang til nettopp nå for å være sikker.

Jon
OK, artig. Da er formelen jo riktig for ditt kar, men ikke for mitt og mange andre typer.
Men denne tråden har visst blitt rimelig OT. Salongbord.
huff, her ser jeg det har vært stor aktivitet siden i natt
Mona: ja jeg tenkte på det i natt at jeg må da kunne vite selv hvor mange liter sånn ca der er. men jeg er alså fryktelig dårlig på å anse slikt, har jo bare hatt akvarie i 4 mnd. og husker heller ikke hvor mange bøtter jeg bar med vann. men vet jo at det umulig kan være 500 liter!
Men hvis man tar høyde for målene og hvor mye jeg selv tror så tror jeg nærmere 200 liter...
Det er rart at ingen vet dette eksakt, at ingen har målt før
Har hverken måleband eller linjal eller noe som helst å hjelpe meg med for å finne mål, derfor skrev jeg her istedenfor.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap