Nytt filter

Hei.

Jeg har problemer med filtret mitt som blir fort tett og vanskelig å vaske.
Filtret heter Fluval 2+ og brukes i 80L kar med 5 voksne tigerbarber, 5 indiske glassmaller, 6 voksne og rundt 5 små ancistrus samt noen f sm snegler.
Hvilke andre filtertyper kan dere foreslå som er lett å rengjøre og ikke mister styrken etter en kort stund ?

Har du modifisert det filteret (tatt ut de orginale svampene og satt inn blåfilter)?

Ikke at det spiller så stor rolle, jeg tror fluval 2+ har for liten filterkapasitet til den akvariestørrelsen og de fiskene uansett... Jeg bruker de i sparsomt belastede 54-litere og føler at jeg er på grensa med det.

Har du plass ville jeg definitivt gå for et utvendig filter. Et av tetratec filtrene 600 eller 700 er både billig og bra til den størrelsen kar.

Ellers kan det jo hjelpe å gå over til fluval 4+ og modifisere den med blåsvamp. Men utvendig filter er det ingenting som slår, hverken på kapasitet eller frekvens på rens.
Det er mange som sliter med at fluvalen går tett. Det er på grunn av at filtermaterialet er så tettporet. Hvis du bytter ut filtermediet med en bit grov blåsvamp får filteret bedre kapasitet og bakteriene bedre plass
Filtret fungerer egentlig ganske bra med nye svamper og det virker som det er stort nok til karet.
Men det ser ut som det med blåfilter kan være en god ide. Skal prøve det. Takker.
Ville nok ha økt filterstørelsen det blir litt på grensen med en fluval 2+ til et 80l kar. Det har ikke kapasitet til å ta all avføring og slikt i akvariet ditt med så mye fisk, ville nok økt til fluval 4 eller et utv.filter som er klart det beste.
Hvilke butikker?
Jeg har sjekket i min lokale dyrebutikk men de hadde ikke blåfilter. Hvilke dyrebutikker/butikkjeder har dem?
Hei,du kan jo bestille fra Webzoo nettbutikk.
Takk men jeg vil heller kjøpe det et sted jeg kan gå tilbake til og klage samme dagen hvis filtret ikke fungerer.
Ei blåfiltermatte kan jo ikke være ødelagt, så det vil vel aldri være behov for å klage på den.

Jeg har sett blåfiltermatter på Buddy her, og også på den andre dyrebutikken her (tror ikke den er medlem av en kjede). Jeg aner ikke hvem som har og hvem som ikke har, så det er mulig det enkleste er å bestille på nett
Hei, ser du bor i Råde, har du vært hos Dahles i Moss da, han har det meste
YazzY
Takk men jeg vil heller kjøpe det et sted jeg kan gå tilbake til og klage samme dagen hvis filtret ikke fungerer.


Jeg tror du har misforstått hva en blåsvamp er Man bruker den til å erstatte det originale filtermaterialet i en del filterpumper, fordi det originale materialet ofte er altfor "pinglete" og dårlig. [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=993&HKatID=]Blåfiltersvampen[/URL] skjærer man til så den passer inn i filterpumpen man har, og vips har man et mye bedre filtermateriale.

Dette er en blåsvamp:

[External Image]
sarping
Hei, ser du bor i Råde, har du vært hos Dahles i Moss da, han har det meste


Har besøkt butikken i Råde i dag og de har fått inn blåsvamp Skal teste den nu men de anbefalte å bytte ut filtret, fluval er visst ikke så bra....
mona o
[QUOTE=YazzY]Takk men jeg vil heller kjøpe det et sted jeg kan gå tilbake til og klage samme dagen hvis filtret ikke fungerer.


Jeg tror du har misforstått hva en blåsvamp er Man bruker den til å erstatte det originale filtermaterialet i en del filterpumper, fordi det originale materialet ofte er altfor "pinglete" og dårlig. [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=993&HKatID=]Blåfiltersvampen[/URL] skjærer man til så den passer inn i filterpumpen man har, og vips har man et mye bedre filtermateriale.

Dette er en blåsvamp:

[External Image]

Takk Mona, det var nettopp det jeg kjøpte. De hadde også løs blåsvamp men det visste seg at den bruker man som regel på utvendige filtre som et øverste lag for å fange små partikler.
Det fungerte ikke så bra likevel. Pumpa pumper litt bedre nå enn med den gamle svampen men langt i fra det jeg hadde forventet.
Jeg har vasket pumpa og blåst gjennom åpningene men den jobber fremdeles som om den var tett et eller annet stedi systemet...
Okay

Først, fjernet du hele den kassetten og bunnlokket? Du skal skjære til en diger kloss med blåfilter som tar opp hele plassen. Den kan godt stikke lit tut nedenfor også. Greit å skjære den til litt bredere enn det filteret er, slik at den sitter fast skikkelig. (Jeg bare sjekker at du har modifisert på riktig måte)

Deretter kan grunnen til at pumpa fortsatt går dårlig være at det er mye dritt inni impellerhuset. I tilfelle du aldri har gjort dette før, her kommer steg for steg:

Løsne filterhuset fra pumpehuset (klem på de rillene på hver side, så kan du dra de fra hverandre). Da ser du rotoren, den er vel lysegrønn.

Plukk ut den, den sitter fast oppi der ved hjelp av magnet, så det er bare å dra til den kommer ut. Skull og vask rotoren og det svarte den sitter fast på godt, slik at alt slim blir borte.

Ta en q-tips og rot litt rundt inni der impelleren satt fast, slik at du får ut all gørr som sitter inni der. Du kan godt skylle det litt også.

Da skal det ikke være noe som gjør at pumpa er tett eller noe som sitter fast lengre. Sett alt sammen igjen, og filteret bør virke som det skal. Husk at du kan justere utstrømmen

Tilslutt... siden du har modifisert så forsvant jo alle de gode bakteriene. Håper du skviste de gamle svampene over den dye slik at du fikk flyttet bakteriene over i den nye. Ellers starter du på scratch og må regne med nitritt og daglige vannbytter.

Jeg har tatt pumpen fullstendig fra hverandre, renset med q-tips og delt svampen i to parallelle deler.
Nå fungerer den en god del bedre men som inginør synes jeg ikke at denne pumpen er konstruert bra. Det er for mange steder hvor den kan fort bli tett. Jeg vil ikke anbefalle den til andre...
Altså, den pumpa der er jo for liten til karet ditt (som jeg sa i første innlegget mitt her).

Produsenter av alle pumper/filtre oppgir gjennomstrømning i liter per time uten filtermateriale.

Når du har fått satt inn filtermateriale daler kapasiteten mye. Og innen filteret er innkjørt og har gugge i seg, så kan du hvert fall halvere kapasiteten i l/t.

Når en kjøper filter bør en hvert fall kjøpe filter som står oppført til å passe kar som er dobbelt så stort som det man har. Så har du 80 liter, bør du kjøpe et filter som produsenten oppgir at skal passe 160-200 liter eller så.

Som sagt, jeg har disse i 54 litere med lav belastning (bare 6-8 corydoras per kar), og jeg føler at jeg ligger helt på grensa.
Det er klart at en gjennomstrømning som virker lav i en 80 liter vil virke mye bedre i en 50 liter.

Du har såpass stor belastning på karet også at et slikt bittelite filter vil gå tett ofte. Som jeg ymtet frampå i første svaret mitt ville jeg absolutt ha vurdert et utvendig filter til en 80 liter med såpass mye fisk som du har Det er ikke mulig å få for mye filtrering i et kar, og et bra filter luker vekk mange problemer og er vel verdt det
Supert, da vet jeg hva jeg ønsker meg til Jul
Enig med Elin, gå for ett utvendig, men husk å kjøp ett som er beregnet for ca 200l, da får du bra filtrering
Hvilket vil dere anbefalle?
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap