Alarm ved strømbrudd?

Finnes det en enkel enhet som gir akustisk alarm ved strømbrudd? Jeg har en liten gutt på 9mnd som liker å nappe ut kontakten til akvariet. I frykt for at dette skal skje uten at vi oppager det, burde vi hatt en alarm som ga beskjed i slike tilfeller.
Du får kople alt på en UPS, den gir fra seg en lyd når den er på batteri

Er ikke så billig, men......
Her har jeg konstruert ett slikt system, veldig enkelt og greit. Beklager lav kvalitet på tegningen (har ikke annet enn paint tilgjengelig her) . Har forsøkt å gjøre den så forståelig som mulig. Ideen er å bruke NC kontakten på ett 230v relè, denne er lukket når relèet ikke har strøm, denne kobles da mot ett batteri og horn/summer. En elektrokyndig person burde kunne lage denne til deg for småpenger. De fleste horn/summere tåler 20 - 30 V, ville brukt 3 X9V (i serie =27 V) da de holder en stund og er enkle å bytte. Kanskje legge inn en bryter for å teste kretsen (på 230V innslagsside) og en bryter for frakobling av alarm også.
[External Image]
...Jeg hadde ikke giddi laget horn og batteri-pakke...Da hadde jeg bare tatt noe slikt (Biltema, Clas Ohlson, Toys'R'Us?) og koblet reléet paralelt med bryteren...
Sannsynligvis går jeg for UPS varianten.

Ikke så sikker på om jeg har lyst til å sette inn noe "selvmekk". Får eventuelt høre med en kamerat som kjenner til elektro.
Tomas
Finnes det en enkel enhet som gir akustisk alarm ved strømbrudd? Jeg har en liten gutt på 9mnd som liker å nappe ut kontakten til akvariet. I frykt for at dette skal skje uten at vi oppager det, burde vi hatt en alarm som ga beskjed i slike tilfeller.
Jeg mener det skal fines noe barnesikring som gjør at ikke ungen klarer å nappe ut ledningen. Det er jo en fordel om du også får sikra ungen og ikke bare fiskene...
Ja, har sett litt etter netopp det, men har ikke funnet.

Sant som du sier at det vill vært den beste løsningen.
Dersom kontaktene står i veggen, så er det jo egentlig mulig å lage et deksel selv, som man skrur fast? Eneste er at det må være lett for en voksen å få kontaktene ut, i tilfele noe er galt med apparatene..
Aggi
Jeg mener det skal fines noe barnesikring som gjør at ikke ungen klarer å nappe ut ledningen. Det er jo en fordel om du også får sikra ungen og ikke bare fiskene... ;)


Hvis hornet er høyt nok, gjør han det nok ikke flere ganger. Sikkert nok?
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Adolfsen
Reklame for plussmedlemskap