Hmf filter med luftpumpe?

Hei

Er det noen som vet hvordan en setter opp et HMF filter som er luftdrevet? Vet hvordan en gjør det med pumpe, men har nå sett mange rundt på andre fora si at de har slike filtre drevet på luft. Men jeg klarer ikke finne ut hvordan dette lages, og hva jeg trenger av slanger og annet utstyr.

Kanskje noen kloke hoder her vet det?
Jeg har sett bilder på Ian Fullers nettside. I starten brukte man luftpumpe til å drive HMF-filterne, men senere begynte man å bruke powerheads ettersom de har større trekkkraft.

Men Ian Fuller viste altså bilder av noe rør og luftslange-styr montert bak den filtermatten, som da altså drev mattefilteret. Forsøk å google litt, så kanskje du finner noen bilder av det? Jeg har sjekket litt, men det ser ut til at de fleste har gått bort fra luftdrevet hmf, for jeg finner bare bilder av varianter med powerhead.

EDIT:

Se på tegning 2 på denne siden.
Ja, jeg har sett tegningene, men jeg skjønner ikke helt det slangestyret bak der når det gjelder luftdrevet hehe.

Husk at jeg har teknisk innsikt på høyde med en loff

Hvor er slangen som pumper luft ned i karet, og hvordan er den koblet til slangen som slipper lufta ut igjen på andre siden av matta?

Spiller vel kanskje ingen trille siden jeg akkurat nuh holder på med å bestille meg tre knøttsmå powerheads til bruk i yngelkar. Kan liksom ikke ha det så kraftig at de små coryene flagrer rundt heller!
Kort versjon.
Prinsippet med luftdrevet fileter er enkelt:
1. Luft pumpes inn i stigerøret nederst (eller nesten nederst..)
2. Luften stiger oppover i røret presser samtidig vann oppover
3. Vann som presses ut på toppen i røret ersattes av nytt fra bunnen

Litt klarere nå?
Nei, egentlig ikke hehe

Altså, jeg sliter med å se for meg hvordan det ser ut bak den blå filtermatta når jeg bruker luftpumpe til å drive et slikt. Har jo sånne ferdiglagde luftfilter, og ser prinsippet.

Luft pumpes ned et rør, og kommer opp igjen i et annet. Men hvordan gjør jeg det sånn i "løse luften" (eller vannet da egentlig). Jeg ser på bilder at det er et rør eller to der, men ikke hvordan de er koblet sammen og satt fast.

Som jeg sa - teknisk innsikt på linje med en loff... *rødme*
Sånn som dette? (Klassisk stygg Paint-tegning vedlagt.) For å feste det kan du jo bruke hva som helst - strips, lim, klemme det fast i en haug med småstein, legge det løst nedi og håpe at det holder seg på plass, osv, osv osv.
Åh. *lyspære over hodet*

Ta den tegningen du lagde. For at dette skal fungere, så må jeg vel lage et hull i den tykke slangen, og træ luftslangen inn i det hullet? Sånn midt på den tykke slangen eller så?

På den måten går luft fra den tynne luftslangen, inn i den tykke, stiger opp og drar med seg vann fra bunnen av den tykke slangen??

Eller har jeg misforstått?

Fant nemlig den siden her, og der ser det ut som om de har gjort det slik (kjempestilig fiskerom forresten).

Bilde tatt fra Swiss Tropicals Fishroom (linken over):
[External Image]
Boblene bør komme ut helt nederst i det tykkeste røret for å ha max effekt.

På det bildet du fant, antar jeg at luftslangen fortsetter nedover et stykke inne i det tykke røret. Du kan enten gjøre det slik, eller sånn som jeg tegnet. Jeg ville (selvsagt?) valgt min egen løsning, for da slipper man at luftslangen stjeler plass inne i røret.
Okay, så det vil fungere fint selv om boblene kommer inn helt nederst? Jeg er så dum når det gjelder slikt.

Men da er det faktisk slik at boblene lager mer "sugekraft" jo lengre ned de starter? Jeg skal jammen prøve å lage en slik og se hvordan det fungerer. Må bare få blåfiltermatta og slangene jeg har bestilt først

Tusen takk for tålmodig forklaring, kampfisken!
Bare hyggelig.

ElinH
Men da er det faktisk slik at boblene lager mer "sugekraft" jo lengre ned de starter?


Helt riktig. Jeg tror faktisk det er et rimelig fast forhold mellom avstand under vann, og hvor langt over vann man klarer å pumpe vannet. Så hvis boblene kommer ut 20 cm under vannflaten, kan man pumpe vannet opp 2 cm over, men hvis de bare har 10 cm å løfte på, klarer de bare å løfte vannet 1 cm.

Eller noe sånt. (Dette forutsetter at blandingsforholdet mellom luft og vann er riktig. For lite eller for mye luft, og man mister effekt.)
Sorry... prøver bare å skjønne dette 100%

Da er det slik at i det groveste røret (som da stikker ut i selve tanken) skal det komme ut en blanding av luft og vann (selvfølgelig).

Kan jeg bruke det - altså mengden vann som kommer ut av det store røret - som en sjekk for å se hvor mye luft jeg må pumpe inn?

Det går jo litt på lyd dette også, så jeg må finne en måte å se når filteret fungerer tilfredsstillende (altså at vann faktisk blir sugd gjennom svampen for å bli renset).
Ja, det funker bra i praksis å se hvor mye som kommer ut, og justere luftpumpa etter det.

Men pass på at "ut-røret" ikke er for langt over vann, det vil redusere kapasiteten kraftig.

Hvis du bruker en luftstein for å skape mange små bobler i stedet for noen få store, får du bedre effekt. Men hvis luftsteinen er så tykk at den tetter igjen en stor del av det ytre røret, mister du selvsagt effekt igjen.

Mange justeringsmuligheter på denne pumpetypen, ja.
Tusen tusen takk! Snakk om å mangedoble forståelsen (så får en heller lure på hvor jeg befant meg hen i visse fysikktimer :p)

Jeg har lest om mange som bruker både denne typen filtre, samt disse Hagen foam filtrene i kar med corydoras og yngel, og det virker unektelig lettvint. Det er da vel verdt å sjekke hvordan noe slikt ville fungere hos meg Funker det ikke, forkaster jeg bare ideen og får sikkert brukt slanger og luftpumper til andre ting hehe.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap