Lys i 30liter

Inaktiv bruker
Har planer om å starte et 30l rekeakvarium. Har lyst å ha godplantevekst og skal prøve meg på et hjemmesnekret co2 apparat, samt tilsetting av pmdd.

hvor får man kjøpt ingrediensene til pmdd?

Lurer også på hvor sterkt lys jeg bør kjøre. Dersom det stemmer at det bør være 0,5W pr liter vann, bør jeg ha 60W lysstyrke. Synes dette høres mye ut for et så lite akvarie... Men uansett; Noen som har noen gode og billige ideer til alternativ lyskilde foruten armatur? Lurer på om det vil funke med en vanlig 60W lampe som kan festes på vegg feks, eller om det ikke er tilstrekkelig lys til plantene.

Håper noen kan hjelpe meg
0.5w per liter blir jo 15w det, ikke 60

selv har jeg en 28liter med 3x8w t5 lys, men bruker bare 2 av rørene. det finnes en del mindre armaturer å få tak i. noen krever dekkglass andre kommer med beskyttelse og/eller festeanrettninger
Inaktiv bruker
ja! hehe oppdaget nettopp min "lille" regnefeil... Gjør jo saken litt enklere..
Kanskje to lysrør på 9W da. passer hvertfall lengden på akvariet. Tror det skulle holde.

Takk for tips
Plussmedlem
jt
Men uansett; Noen som har noen gode og billige ideer til alternativ lyskilde foruten armatur?

Aner ikke hva du regner som billig, men Arcadia Arcpod kan jo være et alternativ.
Inaktiv bruker
Hehe! Godt tips! Tilsvarende lampe koster over 600 kr i butikken. her kan det spares litt penger ja
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap