Får ikke tak i riktig lys til akvariet, hva gjør jeg?

Jeg har et 96L AA-akvarium og et av lysrørene som fullgte med har gått. Det har 2 t5 lysrør på 13 w hver, og det er visst fryktelig vanskelig å oppdrive i disse tider. (nye eiere av produsent m.m.) Har fått tak i et blått lysrør, men jeg synes ikke det lyser så bra, dessuten blir fargen feil i mine øyne.

Hva kan jeg gjøre? Kan man bruke sterkere lysrør dersom de passer? Uff, jeg kjenner jeg begynner å bli litt oppgitt.

Og en ting til, er egentlig 2 x 13W nok til 96 L?
Jeg kjenner ikke akvarietypen din og lurer litt på hvorfor du har så små lysrør.
Burde vært plass til 24 watts rør (lengde 55 cm ) i et kar på 96 liter.

2x13 watt er veldig lite hvis du ønsker plantevekst.

Det man ikke får tak i på butikken må man kjøpe på nettet. Det finns mange nettbutikker som selger slikt.
hei, jeg har sjekket nett, men finner ingen. rørene er vel ca 53 cm lange inkl "pinnene", så da finnes det kanskje andre rør jeg kan bruke, selv om de er kraftiere? år det greit, eller burde man holde seg til det som de kom med?
T5 lysrør har 2 forskjellige versjoner.
Nr1:T5-lysrør med maksimalt lysudbytte.(High Efficiancy)
Nr2:T5-lysrør med maksimal lysstrøm.(High Output)
Begge versjonene har samme lengde, men har forskjellig Wattstyrke og egenskaper.
Her har du ein tabell som viser dei forskjellige røra:
T5-lysrør:
FDH 14 W 549 mm 1200 lm 96 lm/W
FDH 21 W 849 mm 1900 lm 100 lm/W
FDH 28 W 1149 mm 2600 lm 104 lm/W
FDH 35 W 1449 mm 3300 lm 104 lm/W
FDH 24 W 549 mm 1750 lm 83 lm/W
FDH 39 W 849 mm 3100 lm 90 lm/W
FDH 54 W 1149 mm 4450 lm 93 lm/W
FDH 49 W 1449 mm 4300 lm 100 lm/W
FDH 80 W 1449 mm 6150 lm 88 lm/W

Røret som du har er sikkert dette:
T5-lysrør med maksimalt lysudbytte.
FDH 14 W 549 mm 1200 lm 96 lm/W

Det røret du mest sansynlig skal ha er dette:
T5-lysrør med maksimal lysstrøm.
FDH 24 W 549 mm 1750 lm 83 lm/W

Du bør på forhand sjekke om det står HO, og ikkje HE på ballasten

Takk for liste, men disse rørene er mindre. Med pinnene stikkende ut er de ca 52,9 cm lange, så da blir de andre rørene for lange.

Hmm.. ikke lett dette. Kan man bruke vanlige lysrør? Så på nett at de hadde noen 13W på lampeland/huset.

og en ting til, hva betyr "lm"? på mine står det 10000K.. Uff, skjønner ikke så mye av dette, men men..
Under "ljus & lampor" på denne pdf fila er det en del info så en kan holde tunga rett i munnen
10000K er lysfargen (varme) lm/w er lumen/w (lysutbytte).
Det røret du skal ha er 517 mm , problemet er att det er en tidlig G5 sokkel fra før T5 standarden (da 13 w ble 14 og 549 mm), typisk "nødutgang" lys . Finner røret i normallys, men ikke i aklvarielys. Om du skal ha tak i rør kan du jo høre med Aquamanias (Han som driver det er elektriker og har sikkert gode kontakter på sånt men det er jo fryktelig lite lys i det karret ditt... Hadde nok montert ett arcadia sett i toppen istedet...
Hvor bredt er det karret ditt?
Det står T5 på rørene, da..
Karet er 65,5 cm bredt.

Kan man få noen til å bytte ut det som kom med og installere noe annet? Hva er i så tilfelle å anbefale?

Uff så grønn det går an å føle seg...
Er ikke dette et Jebo akvarium, produsert i Kina?
Kanskje lysrørene dette bruker er helt spesielle, laget for kun Jebo kar, og derfor ikke følger alle vanlige standarder? Og må bestilles fra Kina, de også...
Det er ikke Jebo men AA 95L (ikke 96 som jeg sa )
http://www.aa-aquarium.com/showroom4.php?id=20&level=2

Er veldig fornøyd med det...bortsett fra det at det er umulig å få tak i lysrør til det.
Kina-produkt det også - dermed kan det jeg skrev sikkert stemme. De kan ha laget sin egen standard, ulik alle andres, mht lysrør.
åå... det va jo supert.. ikke akkurat oppmuntrende..
mona o
Kina-produkt det også - dermed kan det jeg skrev sikkert stemme. De kan ha laget sin egen standard, ulik alle andres, mht lysrør.

Om jeg ikke husker helt feil ble standarden endret, 13w finnes det, men ikke serlig enkelt å få tak i akvarierør...
dilla
Det står T5 på rørene, da.. Karet er 65,5 cm bredt. Kan man få noen til å bytte ut det som kom med og installere noe annet? Hva er i så tilfelle å anbefale? Uff så grønn det går an å føle seg...


Da regner jeg med fri plass i toppen er ca 60 cm.. Siden det som er der er T5 er det vel ikke mye plass i høyden. Om ikke kan ett 2x 18W T8 sett brukes. Er det mulig å jukse slik at du får flyttet rørholderen og få inn 14w rør?(limes fast med akvariesilikon,om du kan få den løs) Det burde gå...

Er det plass i toppen kan en ha f.eks og 3x18w gir godt lys i ett karr i den størrelsen, ikke er det alt for dyrt heller. Grunnen til at jeg hadde vurdert T8 er rett og slett att karret har litt ugunstige mål for T5 (om en ikke skal klemme inn 4x 14W da..) 18w t8 gir mer lys enn en 14 w T5 alikevel.

Alternativt kan en prøve å få tak i en komplett lystopp som passer...
kaharald
[URLBLOCK1] kan du bestille røret


hehe.. nå angrer jeg på at jeg tok modellbygging og data i valgfag i stedet for tysk på ungdommskolen...

men tusen takk for link, jeg skal prøve å handle på et språk jeg skjønner null og nada av Spennende...
Geir Rolfsnes
Jeg kjenner ikke akvarietypen din og lurer litt på hvorfor du har så små lysrør. Burde vært plass til 24 watts rør (lengde 55 cm ) i et kar på 96 liter. 2x13 watt er veldig lite hvis du ønsker plantevekst. Det man ikke får tak i på butikken må man kjøpe på nettet. Det finns mange nettbutikker som selger slikt.


Trenger et par slike rør til karet mitt selv. Lurer på hvor de kan skaffes- JObber i dyrebutikk, og de vi bestiller fra har sluttet å levere for i år, grunnet julen.

Fisken trenger jo lys
Jeg ble nødt til å kjøpe inn vanlig rør på lampebutikken. 827 (?), litt gult, men bedre enn halvmørkt

De sier at rørene kommer etter nyttår/til våren.. Vi får se...... Er jo lenge å vente, da.
Kjøpte rør til mitt på Villmark i Larvik i fjord sommer. De hadde hvite, blåe og røde
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap