Åssen co2?

160 l planteakvarie skal ha co2... har ikke peiling på åssen dette funker.. men trenger hjelp til åssen jeg skal velge:



JBL BioCO2


eller:
Nutrafin carbo plus



eller:
nutrafin co2 natural system

Før du setter i gang med co2-tilsetning så må du finne ut om du egentlig har behov for det og også sette deg inn i hvordan dette fungerer. Her er en side med god informasjon. Det er viktig å forstå sammenhengen mellom co2, ph og kh før man setter i gang.

I et "vanlig" akvarium med medium belysning og ikke spesielt vanskelige planter så er det etter min erfaring lite å hente ved å tilsette co2. Det blir rett og slett for lite lys til at plantene nyttigjør seg det, men dette er bare min mening da
Hvis man vil ha stabil CO2 tilførsel og kontrollerte PH/KH/CO2 forhold vil jeg i utgangspunktet anbefale CO2 fra trykkflaske, men dette er dyrt og det kan være greit å skaffe seg litt erfaring med CO2 før man går til en slik investering.

Jeg bruker Nutrafin CO2 natual system i en lite kar (80 liter) og dette er et billig og greit system for små kar. Det er egentlig ikke noe annet enn en flaske med en slange på og i flasken setter man en gjærsats som produserer CO2. Man kan blande denne satsen selv med sukker, gjær og bakepulver (billig) og trenger ikke kjøpe ferdigplandet pulver (dyrt).

Men man MÅ lese om CO2 og sette seg inn i en del grunnleggende forhold. Jeg har skrevet litt om dette på hjemmesiden min, men det finnes bedre sider med mer oppdatert og detaljert informasjon som allerede referert til i denne tråden.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap