Vanlige lysrør ikke egnet i akvarium?

Jeg har måttet kjøpe noen helt vanlige lysrør i en lampebutikk pga at jeg ikke får tak i "ordentlige" lysrør i dyrebutikk. De skal få det inn, men de vet ikke når..
Så, i stedet for at karet skal bli så mørkt(bare ett lysrør er ikke nok, må ha to), har jeg altså kjøpt inn et vanlig rør som fungerer greit. Litt vel gult, men bedre enn mørkt..

Så til sakens kjerne: Jeg fortalte hva jeg hadde kjøpt til ei i dyrebutikken, og hun sa at man ikke skulle bruke slike i akvarium fordi de ikke ga "næring til plantene og fiskene", sitat slutt...

Nå føler jeg meg ganske dum, og skulle helst hatt en anonymknapp å gjemme meg bak , men gir akvariums-lysrør næring til plantene? i såfall, hvor galt kan det gå for planter og dyr m et vanlig lysrør i tillegg til et "ordentlig"?

Det kommer helt an på hva slags kelvin (fargetemperatur) det er på lysrøret. Rundt 6500 K er vel det som er normalt i vanlige selskapskar. Så lenge kelvin er rett, spiller det ingen rolle om du har kjøpt lysrøret i lampebutikk, dyrebutikk eller på rema 1000.
Nå er det ikke lyset i seg selv som gir planter næring. Plantene tar næringen fra bunnlaget eller vannet, avhengig av plantetypen. De suger opp næring med røttene sine. Fiskebæsj er god gjødsel for planter.

Lyset trengs for fotosyntesen.
Energien fra sollyset, eller lysrørene i avariesammenheng blir brukt til å omdanne karbondioksid og vann til glukose og oksygen.

Plantene trenger lyset for å omgjøre karbondioksid som er gift for fiskene, til oksygen som fiskene puster i.

Det hele går i en syklus.
Jeg kjører bare på osram "Daywhite" lysrør til 49 kr stykket :P
Disse gir akkurat samme lysspektrum som vanlig utelys, og plantene ser ut til å klare seg ganske greit med det.
Ulempen med å kjøpe "vanlige" lysrør er at de ikke gir de fineste fargene på fisk og planter. Enkelte fisk og planter kan kanskje ha litt sære krav til lys og, men for det meste vil du klare deg ok med "vanlige" lysrør etter min erfaring.
Er en del "plantelys" i de fleste "vanlige" lysrør også. Mest vanlig i dag er 830/840 . 840 burde funke helt greit om en bare har enkle planter (830 blir litt vell gul) og greit med lys i utgangspunktet. De inneholder ikke lysfosfor som spesifikt fremmer fotosyntesen slik som plantelys gjør, men gir alikevel noe av det spekteret.
Butikkrørene holder 2700k, noe som blir vell snaut for plantevekst. Men lys i karet, det blir det!

Om noen har erfaring med vanlige 2700k rør i kar i forhold til alger så skrik ut.
akvafil
Butikkrørene holder 2700k, noe som blir vell snaut for plantevekst. Men lys i karet, det blir det! :) Om noen har erfaring med vanlige 2700k rør i kar i forhold til alger så skrik ut.


2700k er fargetemperaturen, og har ikke noe med planteveksten å gjøre, bare med hvordan det menneskelige øye oppfatter farge...
(del 3.2)
Artikkel fra webzoo :

Belysning

Lyset spiller en avgjørende rolle for din suksess med planter. Lystempratur måles i kelvin grader, den indikerer sammensetningen av fargespektret i lyset. Dagslys på en klar dag er 6500 Kelvin, ulempen med kelvin målenheten er at den tar ikke hensyn til balansen mellom de forskjellige fargene. Her kommer Ra indeksen til hjelp, RA 100 = 100% sollys. Alle lysrør med Ra indeks på over 90 % gir en riktig fargetemperatur som vi kan sammenligne med dagslys. Andre Kelvin temperaturen kan også være fordelaktig å benytte i akvariet. Blåttlys gir tettavstand mellom bladfestene og planten blir lav og kompakt. Rødtlys gir lang avstand mellom bladene og planten blir høy og "glissen". Dermed gir en kombinasjon av blått og rødt lys en god og riktig plante vekst. Husk bare å ha det rødelyset bak og det blå foran for optimal utnyttelse av fargetemperaturen på lyset.

Så jo, kelvin har faktisk en rolle i plantenes velvære.

Resten kan leses HER.



Daniel Larson
Mye Kelvin? Nei. Ettersom Kelvin bare viser hvilken fargenyans lyskilden har. Hvitt lys en skyfri dag holder ca. 8000-9000 K (en aning blåfarge fra himmelen). Dette ser naturlig ut for oss mennesker, men sier ingenting om hvorvidt plantene liker lyset. Man kan gjette på at et rør som gir hvitt lys rundt 7000-9000 K gir plantene mye av det lyset de behøver, men det trenger ikke å være slik. Dette fordi hvitt lys ofte er filtrert ganske mye, hvilket vil si at en må pøse på med mer watt for å nå samme intensitet som andre rør. Et hvitt tri-fosfor-rør har likevel ofte en høy effektivitet, noe som gjør dette røret til et sikkert kort med tanke på plantevekst selv om vi gjetter. Men vi vil selvsagt bli mer sikker enn så....


...Les mer her...
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap