Uv-filter. når skal det brukes, og hvorfor?

Har kjøpt meg et UV-filter da jeg fikk det veldig billig, men lurer litt på hva det egentlig hjelper for.
Har hørt at det skulle hjelpe mot alger, og kjøpte det for det. Er dette feil?
Vannet i akvariet er blitt veldig klart etter at jeg har hatt det i.
Filteret er en Green killing machine, med 9watts pære. Ga ikke mer enn 260 kr. for det så hvis det ikke hjelper for noe spesielt så taper jeg ikke så masse.
Den blir brukt for å sterilisere vannet.Jeg har den samme, og bruker den bare når jeg får svevealger i karet, og da lar jeg den stå på i ca 14 dager.Den har ikkje effekt på alger som gror på glass og innredning. Her kan du lese litt om den
UV-filter kan også drepe visse parasitter, av den typen som er frittsvevende i vannet.
F.eks har hvitprikk-parasitten ett av sine tre stadier som frittsvømmende i vannet. Da kan UV-filteret være en hjelp, og sammen med medisinering øker man sine muligheter til å få has på den kjapt. Merk at det er KUN i 1 av de 3 stadiene til hvitprikkparasitten (den frittsvømmende) at UV-filteret hjelper.

Det er kun vann som passerer gjennom UV-filteret som bestråles, og derfor blir "behandlet". Det som sitter fast i akvariet ellers påvirkes ikke, som f.eks. alger på plantene, eller parasitter som sitter fast på selve fisken.
Det er viktig å vite.
Takker for svar... Da har jeg lært noe i dag også..
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap