Nytt co2 anlegg

Hei alle sammen

Jeg kjøpte meg et nytt co2 anlegg i går, det er en bokks og en ribbe vegg som co2, jeg hadde i et pulver an aktivator og en stablisator pluss vann, dette er et gjære anlegg, men vet noen om hvor lang tid det tar før prossesen starter?

En ting til, Jeg kjøpte også co2 måler, er det noen som kan forklare meg ossen den virker, slik at jeg for riktig målinger, hvilke kh verdier er beste i et kose kar i stua, med co2 og 220L vann
Det skal begynne å boble ganske umiddelbart.
Pulveret du hadde oppi er ikke noe annet enn sukker, gjær og bakepulver.

Lenge siden jeg har prøvd ut en slik CO2 test. Pleier å være enklere å måle PH og KH for deretter å beregne CO2 eller lese den fra en tabell.

Har prøvd å forklarer litt av dette på hjemmesiden min.


KH bør være over 3 når man tilsetter CO2. Ellers kan du risikere store PH-svingninger. Tilsetting av CO2 vil normalt senke PH verdien. KH har også en tendens til å synke, spesielt når man skifter vann. Vann fra springen har vanligvis veldig liten KH-verdi. KH økes ved å tilsette natron.




Takk for et topp svar
Du må vel være kjemilærer er noe mere du som hadde formle på det meste, det må være morsomt.
Jeg har i da en KH på 2 og lurer da på hvor mye natron skal jeg da ha oppe i en 220L den formlen fant jeg ikke hos deg, men masse annet fine ting og nyttige ting
Prøve seg fram
Jeg er nok ikke noe kjemilærer nei. Kjemi var faktisk et av de fagene jeg aldri fikk noe tenning på. Men etter at jeg ble interessert i akvarie så ble jeg nødt til å lære meg noen grunnprinsipper.

Jeg har ikke noe formel for hvor mye natron som skal til for å heve KH, men det er alltid greit å prøve seg frem litt forsiktig. Man bør unngå tiltak som gir store brå forandringer i et akvarie hvor det bor levende organismer.

Prøv med en liten teskje og mål KH før tilsetningen. Vent gjerne til dagen etter og mål KH på nytt. Hvis du ønsker ytterligere KH heving så tilsetter du litt mer.

Jeg bytter 10% vann hver dag i min 720 liter og tilsetter ca en teskje hver dag for å opprettholde en KH på ca 3.0.

Du må prøve deg frem til hva som passer i ditt kar.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap