1 eller 2 filter i stort kar?

I f.eks. et kar på 600-720 L.
Hva gir best filtrering, 2 utvendig filtre som takler opp til 500 L hver, eller 1 utvendig filter som takler 1000 L alene?
Regner med at når du skriver pumper mener du filter.

Jeg kjører med to eller flere filtre i nesten alle mine kar. Dette fordi jeg da kan rengjøre det ene filtret mens det andre kan gå uforstyrret.

Skal du opp på et 720 mener jeg at et minimum er to filtre på størrelse med de gamle eheim 2028 eller helst større.

Når jeg sier større mener jeg større filtervolum, eller antall liter filtermateriale. Jeg kjører f eks på mine 530 litere 2 x eheim 2080 pr kar. 325 liter fortjener minimum en 2080, eller 2 stk 2028.
Ja seff mener jeg filter, skal endre det med en gang

Hvor mange liter er denne Eheim 2028 beregnet opp til a?

Edit: fikk jo ikke endra innlegget! merkelige greier...burde være slik her som på andre forum at man kan endre tidligere innlegg hvis det er feilaktig info i de...
Du kan endre ditt eget innlegg i ca et kvarter (ikke helt sikker på nøyaktig hvor lenge) etter at du har postet det. Etter det må det stå som det står.

Så lenge du har muligheten til å endre innlegget er det en knapp der å trykke på. Er den borte, er det for sent
Så en 2028 vil ikke være nok til den 325literen jeg skal bestille over jul?
Øystein Thinn
Så en 2028 vil ikke være nok til den 325literen jeg skal bestille over jul?


En 2028 vil klare å filtrere 325 literen, men da skal du også holde den biologiske belastningen på et akseptabelt nivå. Fordelen med flere filter er som det er sagt tidligere i tråden.

Et problemfritt akvarie starter med god biologisk filtrering, to Eheim 2028 vil gjøre slik at du får et mest mulig problemfritt vedlikehold.
Plussmedlem
Nils Vollstad
325 liter fortjener minimum en 2080, ...

Synes du tar i litt nå. Minimum 2080...
Eheim 2080 er anbefalt opp til 1200 liter fra produsenten. Hvis man føler for å "dele på to" så havner man på 600 liter.
Tror de fleste vil klare seg lenge med en mindre modell til drøye 300 liter.
Hva ville dere valgt til et 720 liters kar?
2 Eheim Classic 2217, eller 1 Fluval FX5?
Plussmedlem
Hvis dette er det eneste valget så ville jeg valgt 2 stk Eheim.
FX-5 har kun kapasitet til 6 liter bio-masse. Det synes jeg er lite i et så "volumiøst" filter.
jeg kjører en fx5 i min 720l, og det fungerer utmerket..
Loomis
Hvis dette er det eneste valget så ville jeg valgt 2 stk Eheim. FX-5 har kun kapasitet til 6 liter bio-masse. Det synes jeg er lite i et så "volumiøst" filter.


Det er det jeg så ble ca. samme prislapp. Har du en bedre løsning med utvendig(e) filter(e) for 2000-2500 kr så lag et innlegg
Plussmedlem
Ca. 2000 - 2500 kroner altså...

Har du sett på Tetratec EX2400?
Er ikke sikker på hvor store kurvene til filtermasse er her.
Men på lillebror EX1200 er det totalt 8 liter i kurvene i den 12 liter store "bøtta".
EX2400 har en "bøtte" på 22,7 liter.
Tilfeldig bekjentskap
© Christian Alfredsson
Reklame for plussmedlemskap