Nytt lysrør som fusker?


Jeg har ett Rio 240 som jeg har byttet ut begge lysrørene for mindre enn 3 måneder siden.

Har satt inn ett Power-Glo og ett Phillips Aqua-Sky. T8 lysrør.

Når jeg sitter forran akvariet en stund kan det hende at lyset forrandrer seg og blir "grønnere". Først trodde ejg at dette var synsbedrag, men det er det ikke.
I tillegg til at lyset blir "grønnere" blir det litt svakere.

Først tenkte jeg at det kan være tennerene som begynner å ta kvelden.
(Nå skal det også legges godt merke til at jeg ikke er noe elektroekspert.)

Men, etter å ha studert armaturet er dette limt fast slik at det ikke er mulig å skifte noe inni. Og etter å ha lest her på forumet skal visst Juwel ha en annen ordning enn å bruke tennere til lysrørene.

Hva kan det være som gjør at ett av lysrørene gjør dette?
Feil på lysrøret?
Feil på ballasten i lys toppen din.
Kan virke som du får spenningsvariasjoner pga temperaturendringer.
Hvordan kan dette fikses i tilfellet? Lystoppene til juwel er helt håpløse, da man ikke har noe sjans for å komme inn i "midten" hvor elektronikken ligger.
Juwelarmaturene skal visstnok ha elektroniske tennere.
Jeg har også Rio 240 liter og hadde T-8 rør inntil for 14 dager siden.
Jeg skiftet også lysrør i sommer; til 1 Power-glo, men beholdt det ene gamle lysrøret (Sera daylight) da jeg syntes det ble litt for rødt med to Power-glo. Jeg opplevde det samme som deg at lyset av og til blinket og lyste svakere. Jeg trodde først det var pga. litt for dårlig kapasitet på strømkursen.
Senere så begynte lyset å koble seg helt ut innimellom, og da trodde jeg kanskje det var pga. at det gamle lysrøret holdt på å takke for seg. Til sist sluttet det helt å virke. Ikke hjalp det å sette inn det andre (nye)lysrøret heller. Om hva som skjedde aner jeg ikke. (Jeg er totalt fri for teknisk innsikt:p) Ikke trenger det jo å være det samme som skjer hos deg heller. Håper du greier å finne ut av det, og fortell gjerne her hvordan det går. Lykke til
Alexus
Hvordan kan dette fikses i tilfellet?


Prøv å bytt plass på de to rørene du har. Da finner du ut om det er feil på røret eller toppen. Er det feil på toppen ville jeg ha tatt den med tilbake til butikken der jeg kjøpte det.


Ligger lyset løst inni toppen på dette karret? (Vist jeg ikke husker feil da.) Da burde det vel være skruer på enden for å åpne dette?
Jeg skal prøve det med å bytte om på lysrørene for å se om det er røret eller armaturet.

Lysarmaturet ligger "løst" på rammen av akvariet. Men det er "limt" sammen og kan ikke tas fra hverandre.

Jeg har også lest at Juwel skal ha elektroniske tennere, men en her på forumet sa at han fant vanlige tennere da det skulle være elektroniske. (juwel-j*vler)

Har bestemt meg for å bytte ut armaturet med ett I-Bar T5 lysarmatur som kan kjøpes på webzoo, men mp vente til jan/feb med å kjøpe det...
Tilfeldig bekjentskap
© Trond Stegarud
Reklame for plussmedlemskap