Lysrør til 93 liters kar (wromak)

Det ene lysrøret har gått, og jeg har ikke snøring på hva jeg burde kjøpe isteden.. Synes det har vært veldig gulaktig oppi der fra før, og synes ikke det har vært så fint. Det som fulgte med av lysrør som har blitt brukt til nå er polamp 4500 K Coolwhite 15w T8 TI står det på det.. (Heldekkende armatur)

Var hos tam og de foreslo Sylvania aquastar 15 W 10 000K. Men så leste jeg rundt på forumet, og så at ei hadde fått eksplosjon av alger med så høyt K-nivå. Jeg lurer derfor på om noen har tips om hva som kan passe i karet? har kjøpt to av de røra der, men kan jo bytte de tilbake (har ikke åpnet enda)

Karet er 93 liter (eller var det 92?), har råsand i bunn. Ellers er det et par kokosnøtthuler, steiner, rot, 7-8 planter.. Av fisker er det bl.a. kardinaltetra, polkadot botia, pansermaller, palettciclider og dalmatinermolly. Vet ikke om mer info trengs..

Synes det er pent når det blir veldig "klart lys" (hvitt/blåhvitt?).. Men vet ikke hva fiskene trives best med?

Tips tas i mot med stor takk
Plussmedlem
10000 K trenger ikke å bety alger.
Jeg har bl.a. Powerglo i et av karene. Det skal visstnok ha 18000 K. Er nesten ikke alger i dette karet. Jeg husker heller ikke siste gang jeg måtte fjerne alger fra glasset.
Du kan se på LifeGlo II. Jeg synes det også gir et bra lys.
Her ser du prisen i en nettbutikk. I en "vanlig" butikk må du nok regne med det dobbelte.
Tilfeldig bekjentskap
© Christin Aase
Reklame for plussmedlemskap